18

3 yaşındaki çocuğun çığlıklarını duymayan tanrı... - piiuv cevaplıyor(@racooss)

geçenlerde sorulan bir soruyu cevaplamak istiyorum soruyu soran(pi: @racooss)a teşekkür ederim umarım faydalı olur

konuya giriş yapmadan önce bu sorunun altında kader ve ahiret inancı yatmakta tam anlamamış olabilirsin o konulara detaylıca girmeyecem ancak konunun anlaşılması için özet geçecem sonrasında senin detay bi araştırma yapmanı öneririm ozaman başlayalım;

allah sonsuz kudret sahibi ve sonsuz merhamet sahibi ise dünyadaki kötülüğe neden müsade ediyor?

öncelikle dünyanın bir imtihan yeri olduğunu ve dünyada yaşayan insanların da meleklerin aksine günahkar olduklarını hatırlarsak cevabımı anlamak kolaylaşacaktır.

"o, hanginizin daha güzel amel yapacağını sınamak için ölümü ve hayatı yaratandır. o, mutlak güç sahibidir, çok bağışlayandır. "(mülk suresi 2) ayeti sırrınca dünyanın bir imtihan yeri ve imtihan edileninde en iyi ameli yapma yarışı içinde olan insanların olduğunu anlıyoruz. tekraren dünya insanlar için imtihan yeri ve insanda iyi amel ile imtihan oluyor. peki iyi olan amel ne ? amel neye göre iyi olur? iyi olduğunu neye göre anlarız?

tabiki birşeyin iyi olduğunu kötü olan birşeyden anlarız ! yani imtihan sırrınca iyinin değer kazanması için kötünün var olması lazım ve gereklidir. oyüzden dünyada kötülükte vardır iyilikte vardır.çünkü herşey zıttıyla bilinir eğer dünyada kötülük olmasaydı biz iyinin iyi olduğunu anlayamazdık !

peki gelelim allah çocukların ölmesine neden izin veriyor. bunun için kader sistemini iyi anlamak lazım biz iyininde kötününde allahtan geldiğine zaten iman ediyoruz allahta kainatta birşeyi yaratırken iyi neticeler vermesi için yaratıyor ama aynı zamanda insana iyiyi ve kötüyü seçme yetisi veriyor ve o iradeyi insandan almıyor ki imtihan bozulmasın eğer insanda cüzi irade olmasaydı her insan robot gibi olacak ve verilen her emre uyacaktı bu da imtihana ters olacaktı. zaten o şekliyle her emre itaat eden mahluk yaratılmış onlara melek diyoruz insanı melekten ayıran en önemli özellik iyiyi kötüyü seçme özelliği yani irade işte bu iradeye binaen allah insanların kötülük yapmasına müsade ediyor.

misal ile anlamak adına hemen bir senaryo yazalım ve başrolüde sana verelim misalen sen dünyanın en zengin insanı olsan ve bana desenki piiuv al şu parayı git afrikanın filan yerinde insanlara ver ihtiyaçları için kullansınlar... (bu iyilik kimden bilinir? tabiki senden!) bende tamam diyip yola çıksam ve yolda senin verdiğin parayı kendi istek ve arzularıma göre harcasam ve bitirsem afrikaya verecek para kalmasa ve ordaki insanlar ihtiyaçlarını karşılayamasa belkide bu yüzden ölseler... (bu kötülük kimden bilinir? tabiki benden!) aynı öylede allah fiilleri yaratırken hayrı murad eder ancak insanlar bu hayırları kendi cüzi iradeleriyle şerre çevirmektedirler. deminki örnekte kötülüğü hayrı umandan bilemeyeceğimiz gibi dünyadaki kötülükleride allahtan bilemeyiz.

ve kötülük yapanlara gelince onlar için asıl ceza ahirette görülecek sadece dünya da değil zira dünya geçici aldatıcı bir metadan başka birşey değil sonuçta oyüzden "sakın, allah’ı zalimlerin yaptıklarından habersiz sanma! o sadece, onların işini bir güne erteliyor ki, o gün gözler dehşetten dışarı fırlamış;"(ibrahim suresi 42)

kimsenin yaptığının yanına kalmayacağı bir imtihanda yaşıyoruz
"kim zerre miktarı hayır yapmışsa onu (karşılığını) görür., kim de zerre miktarı şer işlemişse onu (karşılığını) görür. "(zilzal suresi 7 ve 8)bu durumda mazlum olan insanlar dünyada bunun cefasını çekerken ahirette sebatlarıyla sonsuz bir mükafat kazanacaklar zulmeden zalim ise bunun cezasını misliyle görecektir. olaya ahiret yönünden baktığımızda tüm taşların yerine oturduğunu görüyoruz.

elhasıl toparlarsak dünyada iyilikte kötülükte vardır allah imtihan gereği ikisinede izin vermektedir.dünyada kötülük olmasaydı adı dünya olmazdı ve bizde insan olmazdık günahsız yaratılan melekler var. kötünün var olması iyinin değerini anlamamıza vesile olurken iyi olanın ahirette derecesini arttırıp mükafatlandırıyor, kötünün ise günahını arttırıp ahirette cezalandırıyor.

eğer seninde aklına takılan bir soru varsa lütfen sor :)
(pi: piiuv cevaplıyor - islami sorular köşesi)
  • 0
    sevde 6 ay önce
    bir tarla var sulanması gereken musluğu açmayıp tarlada ki mahlusun kurumasına sebebiyet veren kişi gibidir insanoğlu küçücük bir fiili çok büyük musibetlere yol açabiliyor. evet çok güzel açıklamışsınız allah şerri murad etmez ama yaratır.

    zalim izzetinde, mazlum zilletinde kalıp buradan göçüp gidiyorlar.
    demek bir mahkeme-i kübraya bırakılıyor.
    sözler - 50

    elhamdülillah ki büyük bir mahkeme var. biz ona iman etmişiz zalimler için yaşasın cehennem.
    -1
    piiuv 6 ay önce
    aynen öyle bize düşen sadece sabretmek
    1
    hedap 6 ay önce
    müşrikler için de yaşasın mi cehennem sayın yobazcim 😀
    1
    cagrialaf 6 ay önce
    moda oldu puivde din kültürü dersleri galiba ayrıca zalimlere felan değil cehennem herşeyi kafasına göre yapıp sonra da cumaya gittin mi iş bitti
  • 0
    racooss 6 ay önce
    demek istediğini anladım ve zaten bundan haberdardım. evet, kadar var ve çocuğun ölmesi de kadere bağlı. hatta günahsız olan çocuğun tecavüze uğraması da onun kaderinde varmış. tamam, ona da tamam. kötülüğü yapan insanoğlu, allah değil. insanoğluna irade verildi ve bu irade doğrultusunda iyiyi veya kötüyü seçiyor. buraya kadar sorun yok. sorun şurada başlıyor...

    allah tüm duaları kabul edendir.

    kullarım beni sana soracak olursa, muhakkak ki ben (onlara) pek yakınım. bana dua ettiği zaman dua edenin duasına cevap veririm. öyleyse, onlar da benim çağrıma cevap versinler ve bana iman etsinler. umulur ki irşad (doğru yolu bulmuş) olurlar. (bakara suresi, 186)

    madem duaları kabul ediyor, peki o çocuğun çığlıklarını neden duymadı? müdahale etmiyor ve herkese irade veriyorsa neden dua diye bir şey var? dua edene yardımcı olabiliyorsa, müdahale edebiliyor demektir. müdahale edebiliyorsa o çocuğa neden yardım etmedi. o çocuğun çığlıklarını duymayan veya ona yardım etmeyen allah, benim saçma sınavlarım için bana yardımcı olabilir mi? veya diğer tüm isteklerim için. eğer ederse ortada çok büyük bir haksızlık var demektir. çocuğun kaderinde mi vardı bu? peki neden? neden çocuğun kaderinde böyle iğrenç bir şey yazılıydı? yazan kimdi? neden yazmıştı?

    benim önceki sorum buydu asıl. kader ve kazayı biliyorum. ancak burda dua durumu var.

    araba isteyen birine araba veren bir tanrı, müdahale etmiş sayılır. müdahale edebiliyorsa neden o çocuğa yardımcı olmadı?
    sorum bundan ibaret. yazdıkların için de teşekkür ederim.(pi: @piiuv)
    -1
    piiuv 6 ay önce
    "kullarım sana beni sorduklarında bilsinler ki şüphesiz ben yakınım, bana dua ettiğinde duacının dileğine karşılık veririm. şu halde benim davetime gelsinler ve bana iman etsinler ki doğru yolu bulalar." bakara 186

    ayette geçen fiil duaları kabul ederim değil dualara icabet ederim cevap , karşılık veririm manasında geçiyor. kabul etmekle karşılık vermek farklı şeyler ki
    her duaya cevap vardır ama her duaya kabul yoktur.
    yani allah kulun duasına 3 şekliyle karşılık verir
    ya duayı olduğu gibi kabul eder. ya ona zarar olduğunu bildiği için kabul etmez. ya da çok daha iyisini ahirette verir.

    dünyada zulme uğrayan insanlar dualarına ahirette misliyle kabul görecekler oyüzden dediğim gibi olaylara bakarken sadece dünya gözlüğüyle değil ahiret gözlüğüylede bakmalıyız o zaman herşey anlam bulmakta. son olarak dersenki allah kuluna neden bunu rıza gördü bende derimki "mülk sahibi mülkünde istediği gibi tassarruf eder" kimsenin bunu sorgulamaya hakkı yoktur... :)
    1
    rmzn0242 5 ay önce
    allah ı insan gibi düşünüp insan refleksleri vermesini bekliyorsunuz. hatta evrenden dünyayı seyreden bir yunan tanrısı gibi hayal eden mallarda var. birde müslüman olduğu halde. birde öyle her duaya icabet demiyor. müminlerin duasına diyor. mümin odur ki elinden dilinden belinden fikrinden zikrinden komşusu eşi akrabası dostu emin ve güvende olur. bu adamın (yada kadın) ın duasına icabet edilir. oda zaten ne araba ne para ister. sadece hayırlı olanı ister. başına bir bela gelince acele etme belkide akıbetin o beladan daha hayırlı olacaktır. o tecavüzcü ahirette sonsuz hayatını görünce kahrolurken çocukta belki peygamberlere komşu olacak. aşı oluyoruz niye. canın acımıyormu? sonuç olarak allah yaratmıştır. bize düşen dünyayı yaşanabilir yapmaktır. sen durma allah var mı yok mu de dur.
    0
    piiuv 5 ay önce
    eyvallah güzel kardeşim yorumun değer kattı :)
  • 1
    cagrialaf 6 ay önce
    kader gibi bir durum söz konusu olamaz. yaptığımız her şeyin iradesi biziz kendi hayatımızın yaratıcısıyız ve doğarken şanslı olanlarımız en azından bu yazdıklarımı okuyacak kadar lüks içerisinde.
  • 0
    ankaravukat 4 ay önce
    insan olsa şey diyeceğim, ben dua etmeye başlayınca da sağır taklidi yapıyor :d :d

    tövbe tövbeee
  • soru-cevap

    Kendi bildiğimiz soruların cevaplarını soruyla birlikte paylaşabildiğimiz bölümdür.

    65 takipçi
  • abone ol
  • moderatörler
    hellomyfriend
    drowsy

  • bu bölüm #sor bölümünün alt bölümüdür.

  • kurallarımız

    1- başlık seçiminde özenli olunuz.

    2- ana kuralları bozan içerikler açmayınız. 


    benzer bölümler:

    #puivesor
    #sorum var