5

yaptığım cyborg hamamböceği deneyi #2

öncelikle ilk yazımı buraya tıklayarak okumalısınız.

bu yazıyı yazdıktan 3 gün sonra rüyamda hamamböceklerini gördüm. tabii ki aklımda, kıyıda köşede kaldığı için beynimin benimle böyle oyun oynaması çok normal fakat içimde hala hayvanlar hakkıdna bir boşluk ve kararsızlık var. o küçük deneyi yaparken ki olaylarımı paylaşıp içimi rahatlatabileceğimi düşünüyorum.

1 yıl önce deneyi youtube'da gördüğümde ağzım açık kalmıştı. zaten arduinoyla ilgilendiğim zamanlar, biraz da hevenlenmişiz, kafamdaki drone projesi uçtu gitti. benden baya büyük bir abime bundan bahsettim ve yapmaya karar verdik.

ilk gün satın aldığı hamamböceği donanımlar falan elimize ulaşmış, kendimizi hazır hissediyoruz falan. ben hamamböceklerinden korkardım ve nefret ederdim. o gün ilk defa dokunacağım için de tabi heyecanlıyım. elimizde hobi bıçağıyla bir şeyler yapmaya çalışıyoruz, ameliyet eldivenleri, projektör... ne kadar da profesyoneliz(!) :)

*ilk günden 2 adet hamamböceğimiz öldü ve son 1 tane kaldı. tabi artık tecrübeliyiz ama benim o gece kalbimde bir şey oluştu.
bu yaptıklarımızı bir köpek üzerinde hayal ettim. asla böyle bir şey yapamazdım. yada bir kedinin kulağını kesmeyi, ona anestezi uygulayıp üzerine elektronikleri yerleştirmeyi falan. ama hamamböceği gibi küçük bir böceğe nefret ettiğim, korktuğum ve kolaylıkla öldürebildiğim için tereddüt etmeden her şeyi yaptım. kendi sınırlarımı düşündüm: etik, ahlak yasalarımı... gece geç saatlerde uyudum ama en azından kâbus falan görmedim.

ikinci gün olduğunda abim beni çağırdı ve ben ona olumsuz yanıt verdim. diğer güne erteledim, işlerim olduğunu söyledim. o da tamam dedi ve beni sabırla bekledi. tüm gün bunu düşündüm ve makaleler okudum. bilim için hayvan deneyi, estetik için hayvan deneyi, dini törenler için hayvanlar gibi her türlü hayvanlara karşı yaptıklarımızla ilgilendim. uzun bir süre düşündüm ve o gece uyuyamadım.

üçüncü gün birlikte ameliyat eldivenlerimizi giymişiz olaya girişeceğiz. kahve sevmediğim için biraz enerji içeceği aldım ve bir yandan yudumluyorum. her hamlemizden önce içimde bir şeyler burkulmaya başladı ve abime sürekli dikkatli olmasını söyledim. hatta elimden sıcak silikonu bırakıp onun yapmasını istediğim bile oldu.

ya fazla abartıyordum ya da düşüncelerimle haklı biriydim. zaten normalde yani hayatta naif birisi olduğum için işler benim için daha da zorlaştı.

üçüncü gün de bittiğinde hemen hemen hemen her şey bitmişti. tahminimizce yarın proje tamamlanırdı. gece oldu ben yatağımda tavana bakarak uyumaya çalışırken hala yaptıklarımızı düşünüyordum. belki empati olayını biraz fazla abartmış olacağım ki kendime zarar vermeyi düşündüm. gece sonunda uyuyabildiğimde ve sabah kalktığımda bir an önce projeyi tamamlayıp her şeyi unutmak kafamdaydı.

*dördüncü gün son noktalarımızı yaptıktan sonra akıllı telefonla ilk denememizi yaptık. genelde yazdığım küçük yazılımlar yada yaptığım robotlar ilk defada çalışmazdı ama bu sefer anında çalıştı. leğenin içinde kafeslediğimiz bu hamamböceğinin sağa ve sola yönlerini biz kontrol edebiliyorduk. işte o an kafamdaki her şey sanki bir araya toplandı.
artık onu biz kontrol ediyorduk. belki ileri yada geri gidebilmesi ona bağlıydı ama sonuçta bizim kafesimizdeydi ve kafesi açsak bile kendimize geri döndürebilirdik. biz onu güya "bilim" amacıyla kullandık. bu böcek ise ne olduğundan haberi olmamış bir şekilde hareket etmeye çalışıyordu.*

o gece daha önce hiç yaşamadığım bir pişmanlık duygusunu yaşadım. ve direk abime whatsapp üzerinden bunlardan bahsettim. o da benim çok kırılgan olduğumu, bu kadar ince düşünmemi söyledi. gece boyunca sohbetimizin ardından sabah evine gittim ve konuştuk. böceği kontrol ederken ki çektiğimiz videoyu sildik. elimizde sadece yazılı raporu vardı. ne desem de ikna edemedim ve kitaplığına koydu. böceği zorla ondan aldım ve evime geri döndüm. bilerek benden istemedi büyük ihtimal, çünkü elinde artık rapor vardı. o rapor her kimdeyse bu projeyi tek başına rahatlıkla yapabilirdi. hamamböceğinin üstündeki donanımları çıkardım ve arka bahçeme geri saldım. tabi bu haliyle hayatta kalabilir miydi bilmiyorum.

mesela her gün hamamböceğini buzların içine sokup anestezi yaptığımızda biraz daha rahatlasamda, uyandığında kıvranışları ve kendine gelirken çırpınıp sırt üstünden dönmeye çalışması beni çok üzüyordu. bu kadar kırılgan olmam benim suçum değil öyle değil mi? böcek böcektir diye düşünmeyi ben de isterim ama olmuyor.

her neyse aradan bir yıl geçti ve neler oldu? bu projeyi yurtdışında internette piyasaya hazır kalıp şeklinde sokmuşlar ve şuan gayet güzel para kazanıyorlar. birkaç videosu daha çekilmiş, artık herkes hamamböceklerine satın alıp bunu yapabilecek sonuçta.
ben ise yediğim yemekleri sokak hayvanlarıyla paylaşıyorum. kırıntıları arka bahçeme serpiyorum. çantamda köpek ve kedi yemi taşıyorum. bir daha da böyle bir şey yapmamak üzerine kendime söz verdim. en azından kendi psikolojik sağlığım için :)
  • 0
    notleviosa 10 ay önce
    her zaman insan kendi etik kavramlarını seçemiyor.
    bence çok fena bir şey yapmışsın. başlığı görür görmez damladım.
    okurken aklıma bir video geldi. belki hoşuna gider ve onlara zarar vermeden de bir şeyler yapabilirsin.
    bahsi geçen video
    0
    pentaigo 10 ay önce
    biliyorum dostum bu videoyu fakat burda insanın sinir sisteminde beyin ile kolun arasına giriyor. bizim yaptığımız ise 0,1 cm'den daha ince bir kabloyu anteninin içine sokup kontrol altına almak. bu şeyi maalesef hamamböceğine uygulayamayız.

    ama zaten son paragrafı okuduysan artık bunlardan uzak durduğumu anlarsın :) teşekkürler yorumun için
  • 0
    karakartal1903 10 ay önce
    "bu projeyi yurtdışında internette piyasaya hazır kalıp şeklinde sokmuşlar ve şuan gayet güzel para kazanıyorlar" bu kısıma katılmıyorum çünkü bunu yıllar önce birileri yapmıştır yapmama gibi bir olasılıkları yok sadece kamuoyuna açıklanmamıştır

    gelelim asıl soruna

    dostum bu acı çekme olayına araştırdım şöyle bir şey buldum

    "bu açılardan bakıldığında, neredeyse hiçbir omurgasızın acı duymadığı söylenebilir. elbette, benzer bir şekilde bitkilerde, mantarlarda, protistalarda, bakterilerde ve arkelerde de acı duygusuna rastlanmaz"

    link

    kendi kendini üzmüşsün

    ne olurdu internete girip böcekler acı çeker mi diye yazsan?

    ben yazdım buldum ;)
    1
    banabubade 10 ay önce
    beyin bedava :d
    0
    pentaigo 10 ay önce ~ 10 ay önce
    öncelikle projeyi internette bulduğum için zaten projenin önceden yapıldığını biliyoruz. ama kimse piyasaya satışa sunmamıştı. ki bizim gibiler için bunlar hali hazırda bi fırsattır :) tabii sadece mühendislik yada algoritmik zeka yetmiyor biraz da ticari zeka ve girişimcilik lazım. o da bende yok :)

    ayrıca acı konusuna gelirsek bunu öğrendiğim iyi oldu ama o böcek şimdi sakat halde doğada, ayrıca deneyime malzeme olduğundan haberi bile yok gibi bir çok şey beni etkilemişti :)
  • bilin istedim

    Her türlü az bilinen, çok bilinen, duyulsada ne olduğu tam olarak bilinmeyen kavramların açıklandığı. puivin bilmesini istediğiniz bilgi, anı,fıkra, makale, görselleri paylaşabileceğiniz, sesinizi özgürce duyurmak istediğinizde seçeceğiniz bölüm

    422 takipçi
  • abone ol
  • moderatörler
    ibrahimisbilir

  • bu bölüm #sosyal bölümünün alt bölümüdür.
  • 1. bölüm açıklamasına uygun olmayan başlıklar açmayınız.

    2. yanlış bir bilgi gördüğünüzde yazara düzeltmesi için rica ediniz.

    3. açılan başlığı gerekli buluyorsanız (+), gereksiz buluyorsanız (-) yönünde işaretleyiniz.



     ilgili bölüm;

    kara delik