evveli ve ahiri bilen allah paradoksu

    27
    sorumsuzmemur 12.4.2018 23:16
    bir yaratıcı düşünün ki evveli ve ahiri eksiksiz bir şekilde biliyor. sonra bu yaratıcı kendine kullar yaratıyor ve bu kullarına ben sizin önünüze iyi ve kötü bir yol koydum ve bunları açıkladım seçimi de size bıraktım diyor. sonra bu yaratıcıya isyan eden bir dinsiz düşünelim. bu dinsiz dinin her koşulunu biliyor, bu konuda bilgisi sağlam yani ama yine de mantıklı gelmediği için inanmamayı seçiyor.

    şimdi durum şu;
    bu yaratıcı evveli ve ahiri eksiksiz bildiği için bu inanmayan kulu doğmadan önce bile bu kulunun onu dinlemeyeceğini ve dinsiz bir şekilde öleceğini ve cehennemde yanacağını biliyordu. bu şekilde onu geçemeyeceği bir sınava sokup sonucu belli bir sınavda bir hiç uğruna cezalandırmış olmuyor mu ?

    çoğu kişi allah seçme özgürlüğü verdi diyip bu durumu geçiştiriyor ama allah seçme özgürlüğü verdiği halde aciz kulunun yanlış yolu seçeceğini bilmiyor muydu ?

    eğer bilmiyor ise bu onu ne tür bir tanrı yapar ?
  • 0
    zeynepgm 12.4.2018 23:30
    allah senin iradene karışmıyor, bilmesinin sebebi ise allah olmasından kaynaklı. her şeyi o yarattığı için biliyor fakat karışmıyor sana hiç. anlaması çok zor fakat allah'ı bir insan gibi düşündüğümüz için anlayamıyoruz. allah senin bu vicdanını, düşünme yetini bile yaratan bir varlık hatta varlık diyorum çünkü başka bir şey bilmiyorum. işte o, o başka bir şey, çok farklı bir boyuttan bahsediyoruz.
  • -1
    banabubade 13.4.2018 08:04
    allah senin aklına bu aciz soruları bile yerleştirendir hacı abi
    yoksa icimize hic acizlik katmasa bi yaratıcıya inanma ihtiyacı duyarmıydık
  • 1
    ghostrider 13.4.2018 08:38
    www.instagram.com/.../

    (pi: @dobrosko) bunun cevabını vermişti. onu dinleyin. :d
    0
    dobrosko 13.4.2018 14:35
    ya hahsjhdjsh sen adamsın kanka :d
    2
    ghostrider 13.4.2018 16:31
    o yazını ilk gördüğümde baya gülmüştüm :d
    1
    dobrosko 13.4.2018 17:32
    ben de bunlari görünce guluyorum dfjfh
  • 2
    tonka 13.4.2018 15:29
    o kişinin sonucuna varacağı bütün alternatif ihtimalleride biliyor iyi ve kötü. belki milyarlarca alternatif ihtimal vardır hepsini biliyor ama kişi sadece tek bi sonuca varıyor seçimleriyle. biliyor olması seçmediğimiz anlamına gelmez.
    1
    suti34 14.4.2018 01:47
    aynen ayrıca bunlardan birinin seçimi bize bırakılmasa imtihan dünyası mantığı bozuluyor bir anlam olmuyor
  • 3
    kahvelipuding 15.4.2018 03:42
    şöyle düşün; zaten cehennemlik günahları olacağını bildiğinden direk onu cehenneme atmış olsaydı ona bi şans vermemiş ve onun yaptıklarını yapacaklarını ona göstermemiş olurdu. şans verme ve seçme özgürlüğüne gelecek olursak. evren her davranışta ikiye bölünür. tabi göremeyeceğimiz bi bölünme bu. mesela bi işyerinde işe başlamak ya da başlamamak. tanrı iki seçeneğin de geleceğini net görür ama senin seçtiğinle yargılar. umarım açıklayıcı olmuşumdur tamamen kendi görüşüm.
  • 1
    sayinb 15.4.2018 03:52
    kader kaza ayrımını okumak ve araştırmak gerekiyor gerçekten bu konuyla ilgili şüphelerdeb kurtulmak için özetle vurgulayıp açıklamaya gerek duyduğum iki nokta var ilk noktaya gelecek olursak
    hayatiminizda bir cok seyi genel kabuller uzerine yasariz algilamaya donanimimiz ve zekamiz yetmeyebilir bizim algilayamamamiz bir gercellik olmadigini gösterir mi peki ? inanç birazda itaat gerektirir tamda bu yüzden
    diğer konuya gelecek olursakta
    insana allah kader içinde kader yaratmıştır bizim basimiza gelecek hersey belli zaten mantigindan ziyade biz ne secim yaparsak yapalim alah buna kadirdir farkindadir inancini benimsemek gerekir .
  • 2
    edakrtk 16.4.2018 00:35
    şuan konuştuğumuz kişi sandığım kadarıyla islamdaki allah oluyor. ozaman burada bir yaratıcı düşünün diyemeyiz. çünkü herkes farklı bi yaratıcı düşünür ve farklı kurgular. ihtimallidir çünkü. biz islamdaki allah'ı koyarsak ortaya, kendisini 99 isimle tanıtan bir yaratıcı. yani kendi aklımızla şu özellik bu özellik değil kendini tanıtan bir yaratıcı. yaratıcı herşeyi yarattığını söylüyor fakat bu bilimsel bir şekilde yaratmadığı veya bilim kanunlarına aykırı bi şekilde hop diye ortaya çıkar şekliyle tanımlanmıyor. yaratıcı herşeyi bildiğini söylüyor fakat madde ortaya çıkmadan,maddeyi oluşturmadan onun geçmiş ve geleceği hakkında bilgi edindiğini soylemiyor. demem o ki bir madde oluşturmadan geçmiş ve geleceği hakkında hiçbir şekilde bilgi edinemez çünkü o madde yoktur. yani bir insan yaratılmadan onun geçmiş ve geleceği hakkında bilgi edinemez. yaratıcı aynı zamanda kendini şefkatli olarak tanımlıyor. şefkatli bir insan düşünün,kendi doğurduğu çocuğu öldürebilirmi? kötü olsa bile öldürebilirmi? ona öldürmek zorunda olduklarını söyleseler bile bunu yapabilirmi? peki yaratıcı şefkatliyse, kendi yarattığı ruhunu üflediğini söylediği bir canlıyı sırf kötu diye yok edebilirmi? o zaman kendisiyle çelişmezmi?
    0
    zwixtrey 30.4.2018 16:56
    allah mutlak gucludur yani ornek olarak 10kg 100kg esit olan oyle dusun hic bir zorluk cekmeyen manasinda sorun mantikli insani dusunduruyor sana soylebilecegim 1400 yil once gelen kur'an in simdiki yeni kesfedilen seyleri soylemesi bir mucize mesela en yakından ornek vereyim vücudunu incelediginde guzel bir sistemle donatildigini görürsün dusunursun vucut bir et parçası fakat duygularımız düşüncelerimiz var demem o ki bu sistemi olusturabilen zat hiçbir şey yokken de senin hayatını olusturabilir bu tip sorular biraz fazla sorgulamaya giriyor. senin yapman gereken islam kurallarına göre yasaman allah'ın rızasını kazanman takvani gelistirmen hem dünyada hem de obur tarafta ödülünü alicaksin alimlere islam bilginlerine çok merka ediyorsan yine de danış
    0
    helyumgazi 30.4.2018 17:05
    asil yanıldığınız nokta yaratıcı yi kendiniz gibi düşünmeniz bizim merhamet kavramimizla yaraticinin merhamet kavrami ayni degil bizim ilmimiz sınırli hızır aleyhiselam örneğini ele alalim hızır aleyhisselam emredildigi üzere küçük bir cocugun canını aliyor musa peygamber engellemeye çalışıyor cunki bu makul bir davranis degil o daha bi çocuk musa peygamberde senin gibi dusunup merhamet etmek istiyor halbuki bilmediği birşey var o cocuk büyüyünce ailesine kötü davranip hem kendisine hem ailesine zarar verecekti
    0
    edakrtk 30.4.2018 17:12
    söylediğiniz şeyin kaynağı nedir?
  • 0
    hedap 16.4.2018 01:17
    verilen cevaplar bunun bir paradoks olmadığıni açıklamak için yeterli.
    ama anlayana yada anlamak isteyene.
  • -2
    puivendetta 16.4.2018 05:31
    biliyor ama öyle istemiş üç kuruşluk kuluna bişey sormamış . bunu anlamak bu kadar mı zor dostum adam her şeyi biliyor bunu bilerek yapıyor . iyi de o kötü de o çünkü hepsini o yarattı salt iyi tanrı düşünen aptaldır.
  • 1
    siwoli 16.4.2018 17:37
    bu sorunun cevabı olarak sana öğretilen yanlış kader, kadercilik kavramları olduğunu söyleyebilirim . mehmet okuyan (kesinlikle doğru söylüyor demiyorum , dinle ve süzgecinden geçir) hocanın kader veya kadercilik kavramları hakkında videosunu bir izlemeni tavsiye ederim. sana yanıt olarak yardımcı olabilir.
    0
    sorumsuzmemur 16.4.2018 21:04
    teşekkürler
  • 0
    sgm 24.4.2018 16:06
    allah seçimler koyar, bu seçimleri biz seçeriz ve allah bu seçime karışmaz.allah bu seçimlerin seçiminden sonra olacakları bilir. 1 yolu seçersin onun sonucunu bilir.
    0
    sorumsuzmemur 25.4.2018 13:08
    bende onu diyorum, biz ne seçersek seçelim sonucu biliyor. sonuç cehenneme gidip ebedi yanmaksa bunu da biliyordu. e o zaman bizi sonucu başarısızlık olacağını bildiği bir sınava sokup neden yakıyor ?
    1
    sgm 25.4.2018 15:30
    biyoloji sinavinda fizik denklemi yazarsan 0 alacaksın.bunun gibi allah'ın sınavında emrettikleri yerine yasakladiklarini yaparsan 0 alirsin . yani cehennem.
    sinavda 0 almakta var 100 almakta allah ta sinamak için yapıyor öğretmen de bilgini sınıyor. onu ne kadar iyi taniyosun emrettiklerini ne kadar uyguladın diye
  • 0
    zwixtrey 30.4.2018 16:43
    senin dediğin mevzu şu allah senin kaderinde bir yer yazar sende yazılan o zamnda oraya gidersin senin haram veya helal yapman sana bağlıdır zaman ve mekan kavramı kadere bağlıdır kader insan yonlendirmez oyle olsaydi sana hak verirdim birde standart orneklerden bir tanesini vereyim sen hic calismayan kotu bir ogrencisin ogretmeninde seni sinav yapicak senin bu huylarini bildiği için sinav da 0 alicagini bilip notunu verir, sinavda bekledigi gibi olur 0 alirsin sen şimdi hocaya diyebilirmisin sen 0 verdin diye ben 0 aldım bunun gibi birçok örnek var umarım sorunu doğru anlayıp güzelce cevaplayabilmisimdir, alimlerle hocalar la konuşup bütün sorularına cevap bulabilrisin senin anladiklarinla aslinda olan farkli olabilir.
  • 1
    ersals 9.5.2018 09:47
    pofffff

    bu soru o kadar eskidi ki, hala sorulduğuna inanamıyorum.

    bu soru nedeniyle inanç açısından anlamsızlık duyan kişinin kendini konuyu anlama çabasına odaklaması lazım.
    çünkü bu konuda sorun, boşluk, paradoks ya da tenakuz yok... artık bunu anlayın.

    kişi, bir konunun anladığı kadarını ele alıp onun üzerinden sonuca giderse, sorumluluk kişiye aittir. bir fizik kuralından kendi anladığım kadarını gerçek zannedip o kanunu reddetmem neyse, bu konudan dolayı inancı mantıksız bulan kişi de aynı durumda....
  • 0
    reyhankula 9.5.2018 09:58
    kendin demişsin biliyor diye emrediyor öyle yapmaya mecbur bırakıyor demiyoruz ki. biliyor diyoruz. bilmesi onun öyle yapmasına bir sebep değil. anlamasi çok kolay anlamak isteyene.