11

insan mükemmelin tanımını yapabilir mi

bildiğiniz her şey, var olan şeylerin bir bütünü, benzeri veya bir parçası.

mükemmellik kavramı ise, insanın ulaşamadığı ve şahit olamadığı bir kavramdır. yani, insan duyuları için bir nevi yoktur. bizim kavrayabildiğimiz her şeyin bir sınırı vardır. gücün, yaşamın, güzelliğin, ahlakın, varlığın ve buraya gelebilecek neredeyse her bir kelimenin.. bazıları hariç; mesela tanrı.

tanrıya kusursuz, mükemmel deriz. fakat bunu hiç bir şekilde tam manasıyla kavrayamayız. tanrı deyince muhtemelen aklınızda her şeye gücü yeten, her şeyi bilen ve yaratan otorite sahibi bir tür baba figürü canlanıyordur. veya canlanmadığını farz edelim, tanrı olarak her ne düşünüyorsanız düşünün (mesela benim aklıma devasa beyaz bir ışık topu geliyor) bu düşündüğünüz şey dünyada şahit olduğunuz nesnelerin, kişiliklerin, kavramların bir bütünüdür. işin içinden çıkmak için bunları sonsuzlukla yoğururuz.

- tanrı güçlü mü?
+ güçlü.
- e insanda güçlü?
+ ama tanrı sonsuz güçlü.

örnek mantık bu şekildedir. tanrısallık, sonsuzluktan gelir. yani mükemmeliyet, sonsuzluktan gelir. fakat insan sonsuzluk nedir bilemez. sayılara sonsuz deriz, fakat bunu tam manasıyla idrak edemeyiz. çünkü tüm yaşamsal fonksiyonlarımızla sınırlı olan varlıklarız ve sonsuzluk bizim için yoktur. sadece soyut bir bilgidir. somut olarak ona şahit olamayız.

başka bir örnekle, tanrı doğurulmamıştır, hep vardır. peki bunu idrak edebileniniz var mı? bir varlığın başlangıcının olmaması, onun hep var olması ne demektir? ben bunu anlayamıyorum. dahası, tanrı var da olmamıştır. var olmayı da yaratan tanrıdır. tanrıya ne yok, ne de var diyebiliyoruz. tanrı hakkında hiç bir şey söyleyemiyoruz. onu sınırlı aklımızla anlayamıyoruz...

mükemmele somut olarak bir örnek yoktur, hatta kanımca onu soyut olarak da tanımlayamayız. sınırlı kavramların sınırsız hale getirilmesiyle, yani güncellenmesiyle bir tür kusursuzluk elde etmeye çalışırız.

tekrar soruyorum, insan mükemmelin tanımını yapabilir mi? mükemmel nedir?
  • 0
    pentaigo 1 ay önce ~ 1 ay önce
    benim düşüncem mükemmel, insana göre insan sınırının bir üst noktasıdır. bir insan bir konuda en büyük, en iyi vs.. yani limiti düşündüğünde bunun bir üstü mükemmeldir. istediğin kadar üst limiti arttır mükemmele ulaşamazsın. mükemmel "senin ulaşabildiğin son noktanın bir üstüdür" diye de bir söz üretiyim bari. bu felsefeye de "pentacılık" diyelim :)
    0
    roxic7 1 ay önce
    gücün sınırsızlığı da göreceli bi kavram değil midir? zira her şeyi yapabilmek, bir nevi hiç bir şey yapmamak olmaz mı? tıpkı boşlukta savrulmak gibi. mükemmelliğe bir sınır koymak veya o sınırı yok etmek, sence de mükemmeliği yok etmiyor mu?
    0
    pentaigo 1 ay önce
    zaten görecelidir. burda söylemek istediğim insandan insana ve zamandan zamana mükemmeliyetin beynimizdeki yeri değişmesidir. yani bence mükemmel düşüncesinin tam bir tanımının yapılamamasının sebebi insanların kafasında birbirinden farklı limitler var. bu yüzden herkes kusursuzu yada mükemmeliyeti sağdan soldan farklı görüyor. tabi bu varsayımım sadece düşünce aşamasında ve hep böyle kalacak :)
  • 1
    ersals 1 ay önce
    mükemmel olmayan bir beyin-zihin ile mükemmelin tanımı yapılamaz.

    ayrıca bir üst boyut için bile zihnimiz bebek gelişmişliğinde kalmakta. tanrısallığı anlamaya daha çok yolumuz var.

    ancak sonsuzluk kavramı biraz daha farklı. bir bağırsak florası bakterisi için kilometre, anlaşılması söz konusu olmayacak bir uzunluk birimi. ancak, şartlar sağlandığında bunu deneyimleme şansı göreceli olarak vardır. burada önemli olan, kavramı anlama çabasında nerede olduğumuz.

    mükemmel tanımını yapamıyor olmamız da, onunla ilgili hiçbir düşünce üretemeyeceğimiz anlamına gelmez.
    sadece şimdilik onu deneyimlememiz - kavramamız bu yapı ile mümkün görünmüyor.
    0
    roxic7 1 ay önce
    kusursuzluk hakkında nasıl bir düşünce ortaya atabiliriz? kusursuzluğun doğurduğu çelişkiler de bir kusur olmuyor mu?
    0
    ersals 1 ay önce
    benim kusursuz olmayan biyolojik ve psikolojik bütünlüğüm ile yapacağım kusursuzluk tanımının geçersizliği bir yana,
    kusursuzluk kavramının, benim kusurlu yapımın üretip üretmediği bile bir tartışma konusu olabilir.

    benim kusursuz olarak tanımladığım şey, kusurlarımla olacağı için, teorik bir paradoks oluşmakta.

    şu an için bakış açımızı netleştirmek daha önemli.

    bana göre kusurlu, bana göre kusursuz, bana göre .... vs vs.
    0
    roxic7 1 ay önce
    evet bende bunu söylüyorum. sanırım şu an için kusursuzluğu betimlemeye çalışmak, bir körün renkleri anlama çabası gibi olacaktır.
  • 0
    ciddiyetsiz 1 ay önce ~ 1 ay önce
    algılayabildiğimizin en iyisidir.
    0
    roxic7 1 ay önce
    her şey bir şeylerin en iyisi olabilir, fakat bu onları mükemmel yapmaz ki.
    0
    ciddiyetsiz 1 ay önce
    tamam işte bize göre mükemmel oluyor. mükemmel göreceli değil mi?
    bir yemek versem sana göre mükemmeldir ama başkasına göre tuzsuzdur, algılarımız farklı sonuçta. o yüzden neye göre iyi kime göre iyi? bu yemek kime göre kusursuz kime göre kötü bir yemek?
    0
    roxic7 1 ay önce ~ 1 ay önce
    işin içine haz algısı girdiği takdirde elbet göreceli sonuçlar elde edebiliriz. fakat bir kağıt herkese göre kağıttır. veya dünyada herkese göre oksijen vardır. bunlar göreceli kavramlar olamazlar. bir kişinin kendi duyularıyla algılayamaması veyahut onu sevmemesi, bu şeyleri yok etmez, değiştirmez. yemeğin tadı harika olabilir, fakat yine de o yemek için bir çok kusur, eksik bulunabilir. en basitinden, o yemeğin tükenebilir olması dahi bir problemdir. mükemmelik çok daha üst düzey bir sınıftır. sorunda bu işte, bu sınıfa ulaşabilir miyiz? öyle bir sınıf varsa dahi, bunu anlayabilir miyiz?
    0
    ciddiyetsiz 1 ay önce
    o zaman dediğine göre sonsuz olmayan her şey mükemmel değildir.
    kağıdın bile cinslerinin olduğu bir gerçek ki havanın temiz olup olmaması, boğucu olmaması gibi etkenler de vardır.
    o zaman niye hadi çıkıp bir hava alalım diyoruz. evdeki de hava değil mi?
    hava herkese havadır ama etkileri farklıdır. benim durduğum bir havada başkası belki durmayacaktır onu boğacaktır.
    benim mükemmel bir çizim yaptığım kağıda(bana göre mükemmel) belki başkası hiç bir şey çizemeyecektir.
    ve birisinin bir şeyi sevmemesi onu yok eder gibi bir şeye değinmedim ki ben :)
    mükemmellik görecelidir o yüzden. her ne olursa olsun.
    0
    roxic7 1 ay önce
    kendin diyorsun, evdeki de hava, dışarıdaki de. evet. ikisi de hava. buna karşı çıkabilecek olan var mı? demek istediğim bu işte. kişinin duyularına göre farklı yorumlanabilecek ve psikolojisine göre farklı algılanabilecek olaylar, olayın özünü değiştirmez.

    insanın kısıtlı duyularını baz alarak bir şeyleri mükemmel itham edemeyiz, çünkü şu anki donanımımız kanımca mükemmeli algılamak için yetersiz. ersals arkadaşın da dediği gibi, mükemmel olmayan bir zihin ile mükemmel olan anlaşılamaz.

    senin yemeği çok sevmen, onu güzel kılar -senin için-, mükemmel kılmaz.

    yok etmekten kastım da şu; senin evde bunalıp dışarı hava almaya çıkman, evde hava olmadığını göstermez. yani evdeki havayı yok etmez.
    0
    ciddiyetsiz 1 ay önce
    yok olur gibi bir şey de demedim ki ben zaten. görecelilik bir şeyi yok etmez ki.
    benim anlattığım mükemmellik kişiye göre olan mükemmellik, ne kadar problemli de olsa ben o şeyi seviyorsam ve mükemmel diyorsam mükemmeldir, ha sana göre değildir o beni ilgilendirmez zaten.
    ve psikoloji olayın özünü etkilemez zaten benim dediğim şey herkesin algısının farklı olması. yoksa o buna mükemmel demiş, şuna mükemmel demiş banane.
  • 1
    sebnemmm 1 ay önce


    gerçeklik sınırları içerisinde göreceli olarak (öznel) bulunmaya çalışılan ama nesnel olarak bulunması mümkün olmayan tanrısal kavramdır.
    kişiden kişiye, bilinçten bilince değişeceğinden tek tanımda birleştirilemez.
    dolayısıyla kişi sadece kendi mükemmelinin tanımını yapabilir.
    0
    roxic7 1 ay önce ~ 1 ay önce
    insan hiç bir fonksiyonu ile mükemmel, kusursuz değilken, dahası mükemmel düşünemez ve bunu algılayamaz iken, nasıl olur da kendi kısıtlı/kusurlu algılarıyla kendi mükemmelini tanımlayabilir? insan için mükemmel var mıdır ki? mükemmel olarak tanımlanan tanrıyı dahi insan tam manasıyla idrak edemezken, nasıl bir başka 'mükemmeli' tasarlayabilir?

    not düşmekte fayda görüyorum; en iyisi, mükemmel değildir. üstte de yazdığım gibi, her şeyin en iyisi olabilir fakat bu onları mükemmel yapmaz.

    0
    sebnemmm 1 ay önce
    zaten başında da ifade ettim. gerçeklik sınırları içinde bulunamayacak bir kavramdır. çünkü tamamen değişken tamamen özneldir. kişinin kendi algısına dayalı kusursuz tanımını yakalaması kadar anlık ütopyadır mükemmeli bulmak.
    0
    roxic7 1 ay önce ~ 1 ay önce
    objektiflikten uzak ve göreceli bir haz/düzen algısı, mükemmel olarak tanımlanamaz ki. olsa olsa "iyi" denilebilir. yani mükemmeli bilmeyen insan, bir şeyleri (öznel dahi olsa) mükemmel olarak tanımlayamaz.

    basit bir örnekle açıklayayım, hayatında kırmızı rengi görmemiş bir kör düşün, bu kör şahıs bir şeyleri kırmızı olarak düşünebilir mi?

    sen o kişi hakkında "öznel olarak kırmızıyı tanımlayabilir" diyebilir misin? çünkü ne kadar uğraşırsa uğraşsın, o düşündüğü kırmızı değildir.

    edit: tabi demek istediğin mükemmeli kelime anlamından ayrıştırıp, mecaz bir yaklaşımda bulunmak ise, insan kişileri ilahlaştıra da bilir. orası ayrı.
    0
    sebnemmm 1 ay önce
    elbette haklısın. ama objektif olmakla sınırlanmış bir bakış açısıyla ele alınan hiç bir kavramın sonsuz algoritmasına ulaşamamakla birlikte iyinin bile göreceli olduğu o fonksiyonlarda iyi- en iyi tanımına bile ulaşamayız. bir de şu var ki objektiflik sınırlarında "iyi" olanın tanımını nasıl yapıyoruz? iyi olan bir tane midir? o sınırlarda iyinin kusursuz hali mümkün olsaydı işte o mükemmel olurdu. ama elbette "mükemmel" olan tanımı olmayan, sonsuz, kusursuz ve ulaşılamayandır.
  • 0
    mavi_var 1 ay önce
    yapabilir . bak şöyle diyeyim . bir adın varsa sen de varsın . adının anlamını taşısan da taşimasan da o ad seni temsil eder .
    yani mukemmellik diye bir kelime varsa mukemmellik diye bir olgu da vardır .
    bu var olduğunu kabul ettiğim mukemmelliğin birden fazla tanımı olabilir . değişkendir . bireye alana konuya göre değişir .ancak genel olarak arzulanandir .
  • 0
    nascent 1 ay önce
    mükemmellik bir şeyin geliştirilemeyecek halde olduğu zamandır.
    0
    roxic7 1 ay önce
    peki bu nasıl mümkün olabilir? bunu idrak edebiliyor musun? geliştirilemez oluşunun yanı sıra, hep var olması, hatta var olma sınırlarının da ötesinde olması gerekir. hem olması, hem de olmaması lazım. insan kendi yaşam sınırları içinde, böylesine bir karmaşayı nasıl anlayabilir?
    0
    nascent 1 ay önce
    ben bu tür sorulara odaklanıp çözümlemekten çok zevk alan bir insandım ki bunu zaman zaman hala yapıyorum. ama bunu kısıtlı olan 70 yıllık ınsan omru boyunca artık yapmamaya calısıyorum cunku fızıksel olarakta bu dunya da yapmak ıstedıklerım var ve onları yapmakta bu soruları dusunup cozumlemekten cok kolay değil. en azından gozle gorulup elle tutulabılır ısteklerımı gerçekleştirdikten sonra belkı tekrar bu tur konulara donerım.
    0
    roxic7 1 ay önce
    yani emekli olup karavanında limonatanı yudumlarken düşünebilirsin belki. öylesi daha cazip tabi. şu anki enerjimizi evvela kavrayabildiklerimize harcayalım :) haklısın

  • derin düşünce

    eleştirel bir fikrin varsa, yeni bir teori ürettiysen, kayda değer planların varsa, insanlara bir gerçeği göstermek istiyorsan veya düşünceni akım haline getirip kendine yeni nökerler kazanmak istiyorsan, derin düşünce bölümü emrine amade.

    424 takipçi

  • abone ol

  • moderatörler

    roxic7

    ersals
  • görünürde bir kural yok. fakat gizli saklı bir kaç kural var. onları ihlal etme. düşün bakalım, sence hangileridir?