11

islam hukuku ve isviçre medeni yasası

müslüman laik olamaz, şeriatı istemeyen müslüman olamaz gibi saçma ve cahilce zeminsiz ve temelsiz söylemlerden uzak, işin aslını ve zemini bizzat kur'an ayetleri ile karşılaşırsan ve değerlendiren güzel bir araştıma yazısı. ilgisini çeken varsa okusun. özellikle kitapta çok önemli bilgiler var ama kısaca açıklaması aşağıda ki gibi.

isviçre medeni yasası'nın islam hukuku'na aykırı olmadığı ile ilgili çalışma var. bundan çoğu kimsenin haberi yok. bu çalışmayı yapan istanbul üniversitesi emekli ordinaryus hukuk profesörü(yani profesörlerin profesör'ü) mustafa reşit belgesay - kur'an hükümleri ve modern hukuk . 26 nisan 1963'de basılmış. medeni hukuk'un kur'an hükümleri ile karşılaştırmasını yapıyor medeni kanuna uyarsanız dininizden çıkmassınız diyor. 1956'da başladığı değerli çalışmasını ancak 1963'de yayınlayabilmiş. ikinci baskısı yapılmamış. zaten böyle değerli çalışmaların ikinci baskısı yapılmaz nedense. çok tökezlenir önüne bir sürü engel çıkar. bu kitap'ta çok ilginç dipnotlar'da var. modern hukuk'un kurucusu babası (ingiliz ) jeremy bentham 16.y.y. 'da islam hukukçu'su ibn-i nüceyn'den yararlandığını onun nas'larından feyz aldığını söylemiştir. bütün avrupa'da temel oluşturan hukuk yazılarını (isviçre'li hukukçu)ethien dumont fransızca'ya çevirmiştir. ve isviçre fayda teorisini hukuk literatürüne kazandırmıştır. isviçre medeni hukuk'unun kökenlerinde ibn-i nüceyn varsa nasıl dinimizden oluyoruz diyebilecekler? müslüman'ın bir cebinden çıkıp bir cebine girmiş ise isviçre medeni hukuk'u hayır mı diyecekler? harvard ve yale üniversitesi'nde hukuk okutmanı olan john a. makdis'in 50 sayfalık (the ıslamic origins the common law) doktora tezinde ingiltere ve avrupa'da pek çok devletin kanunlarının islam yasalarından devşirildiğinin kanıtları var. bunu isteyenlerin internet'ten indirip okumalarında fayda var.diyorlar ki; "isviçre gibi ülkeden kanun alıyorsun. o hrıstiyan ülke, hrıstiyan ıanunu!" osmanlı fransa'dan, italya'dan, almanya'dan ceza kanunu vs.. alıyor. osmanlı yapınca iyi güzel, cumhuriyet yapıncamı kötü?! medeni yasası ilk defa osmanlı imparatorluğu döneminde türkçe'ye çevrilmiştir. henüz 1.dünya savaşı yokken, 2 nisan 1914 tarihinde ayda iki kez yayınlanan ceride-i adliye dergisinde ve 6-7 ay boyunca parça parça sürekli yayınlanmıştır. osmanlı sürekli incelemeler yapıyordu. bu dergi zaten osmanlı yüksek hukuk uzmanlarının çıkardığı yayındır. ayrıca isviçre medeni kanunu hristiyan kanunu falanda değildir. avrupalı hukukçular tarafından her dinden topluma uygulanabilecek "hristiyanlık öncesi roma kanunlarından esinlenerek yapılmıştır. hukuk hiçbir zaman ülke sınırlarında durmaz. aristoteles (eski yunan'da büyük iskender döneminde yaşamış ona danışmanlık yapmıştır) iyi bir devlet iyi bir anayasa yapacağı zaman kartaca hukukundan, habeşistan hukukuna kadar başvurduğunu yazıyor. iyi bir yasa için bütün çevre ülkeleri tek tek incelediğini anlatıyor. ve her yasa'dan birşeyler alarak bir yasa oluşturduğundan söz ediyor. kültür denilen şey "görgü" demek. gelenek görenek ve bilgilerin kuşaktan kuşağa üzerinde biraz daha iyileştirmeler yapılarak aktarılması demek . siz bütün dünya'daki hukuk'a ve hukuk alanındaki gelişmelere kulağınızı gözünüzü kapatıp var olan hukuk'da diretirseniz toplumun yeni ihtiyaçları ve gereksinimleri için yeni kanunlar üretemessiniz. cengiz özakıncı&levent yıldız - tarihin bilinmeyen yüzü programı (18.02.2017) ord. hukuk prof. mustafa reşit belgesay - kur 'an hükümleri ve modern hukuk - 1963

kitap linki
  • 2
    gameover 1 ay önce
    bugün müslümanlığa en yakın adalet sistemi zaten gavur memleketlerinde uygulanıyor.
    1
    hedap 1 ay önce
    zaten işin aslı bu işte. onlar zamanında islam hukukunun ana hatlarını inceleyip alt yapı olarak kullandıkları için doğru olanı bulurken, biz islam hukuku ile neredeyse yarı yarıya alakasız olan adına sözde şeriat dediğimiz batıl hukuk sistemine kendimizi köle ettik.
    bizden öncekiler hatayı yaptı biz de her seferinde değişim ihtiyacı hissetmedik.
    sonra bir kaç imamın ağzından çıkan fermanlar şeriat oldu çıktı başımıza. tabi bu sözde şeriata uymayanlar müslümanım diyemez diyen cehalet emsallerinin git gide artması ve kendilerine özgüven duyarak bu cehaleti yaymaya devam etmeleri de ayrı bir mevzu.
  • 4
    piiuv 29 gün önce
    summe cealnâke alâ şerîatin minel emri fettebi’hâ ve lâ tettebi’ ehvâellezîne lâ ya’lemûn"

    "sonra da seni din konusunda bir şeriat sahibi kıldık. sen ona uy; bilmeyenlerin isteklerine uyma" casiye/18

    işin özüne kuran ayetleriyle bakalım dediğin yazıda bir tane dahi ayetin var olmaması ne kadar da ilginç. şeriatı istemeyen ya bunu bilmediğinden yapıyodur şeriatın dinin ta kendisi olduğundan gafildir bu yüzden diyodur. ya da gerçekten inanmadığı için adavetle bunu diyodur ona zaten kafir diyoruz ama en azından adı belli kafir asıl sorun teşkil eden ise dinini bilmeden yaşayan ve şeriata düşman kesilen müslümanlar aklıma hz ömerin(r.a) şu sözü geliyor "dininizi iyi bilin yoksa yaşadığınızı din zannedersiniz" yok aslında medeni kanun islamiymişte müslümanlardan esinlenilmiş de falan da filan bu boş bahaneler sizi ancak dünyada idare eder ahireti ne yapacaksın?

    elhasıl kelam motoru olmayan arabada 100 senedir bekliyorsunuz ki araba gitsin billahi dininizi öğrenmeden beklerseniz 500 senede bekleseniz o beklediğiniz araba gitmez ! motor yok arabada nereye götürcen arabayı yav ! ama sana sevineceğin (!) birşey söyleyim bu gaflet bitecek allahın izniyle çünkü " hak geldi batıl zail oldu" isra 81.ayet sırrınca "la galebe illallah" "allahtan başka galip yoktur."

    (pi: @furis) puvom sen ne dersin laiklik elden gidermi :)))
    0
    hedap 29 gün önce
    keşke kitabı okuyupta indirmeyi deneseydin.
    1
    furis 29 gün önce
    bu kâinatta hüküm; "yalnız allah'ındır" (yûsuf, 12/40, 67); ''hüküm o'nundur" (el-kasas; 28/70, 88); ''artık hüküm yüce ve büyük allah'ındır" (el-mü 'min, 40/12); "hüküm vermek allah'a âittir" (es-sûrâ, 47/10), "hüküm veren allah'tır"(er-ra'd, 17/41); "hüküm vermek yalnız allah'a âittir'' (el-en'âm, 6/57); "doğrusu hüküm yalnız o'nundur" (el-en'âm, 6/62) ve daha birçok âyette de belirtildiği gibi allah'ındır.

    1
    hedap 29 gün önce
    evet kardeşim hüküm allah'ın. ama şeriat adı altında koyulan ve bu şekilde yönetim sağlanan devletlerde hüküm allah'ın değil kulların iki dudağının arasında oluyor.
    kitapta da tam olarak bu olaudsn bahsediliyor. piuvv mezvuyu orda yazılan yazi zannediyor. o genelde okuyarak değil de din başlığı görünce direkt yorum yazmaya giriştiği için ayrıntıları kaçırıyor.
    halbuki altta kitap var ve tüm hükümler ayetlerle bir bir açıklanmış ve ayetlerle yani allah'ın hükmüyle hiç bir şekilde celismedigi anlatılmış.
    0
    furis 29 gün önce ~ 29 gün önce
    abi bizim zaten dusmanimiz amerikadan israilden once bu suudi arabistan veya turevi sozde islam seriati ulkeleri. konuya cok hakim degilim fakat 1,5 milyarlik musluman alemi kesinlikle kiyamet alametlerini yasiyor. cogu az-cok ilim sahibi gercek seriatin uygulanamadigini uygulanmadigini soyluyor, ve gariptir ki hic kimse de seriat nedir bilmiyor. karmakarisik bir durum var. ben seriati benimsemis ve seriat disinda beseri sistemleri reddeden biri olarak allah en mukemmel sekilde uygulayabilecegimiz islam seriatini uygulamayi nasip eylesin bizlere diyorum. ki o da bu zamanda cok zor.

    0
    furis 29 gün önce
    ama ilgimi cekti bende okuyayim bu kitabi. bakalim ne var ne yok reis...
    1
    furis 29 gün önce
    ustadim ben (pi: @hedap) abimin gorusune saygi duyarim. fakat bir seriatci olarak katilmadigimi belirtmek isterim. baslik icerigini okudum fakat islami pencereden bakip kiyasladigimda ayni sonuca varamiyorum maalesef.
  • 1
    hurshit 29 gün önce
    sen reyizin müslüman laik olamaz sözüne nasıl muhaliflik edersin vatan haini
    0
    hedap 29 gün önce
    konumuz o değil zaten ya. müslüman müslümandir. laiklik bir yönetim biçimidir. ikisi tamamen farklı şeyler.
    her ikisi de dediğim gibi saçma söylemler sadece.
  • 3
    ofsaytsizburak 29 gün önce
    ben insanları anlayamıyorum ya. hala diretiyor aynı şeyler yazıyor. bir insan yeni görüşlere niye bu kadar sığ olur ki?
    ben artık laf anlatmıyorum. gereksiz. şeriatın uygulandığı ve uygulanmış olduğu ülkelerdeki rezillikleri görmezden gelmeleri ayrı cahillik,şuan türkiye'de müslümanlık adına hiçbir olumlu adım atılmaması ve bunu bilmemek ayrı cahillik. ne anlatsan boş. dogmalara inanmak ve koşulsuz şartsız kabul etmek diye buna diyoruz.
    1
    democrat 29 gün önce
    laikliğin en sert olduğu dönemde bile insanlar dinini çok daha iyi yaşıyordu. baskı çoktu ama insanlar dinine 4 elle sarılmıştı. şimdi götte dar kot, namaz yok, tırnaklar ojeli başı kapalı imam hatip mezunu. yersen.