intihar ve yaşam ve din

    21
    elifsumertas 4.5.2018 21:44 ~ 21:48
    dinde intihar günah ama öleceğin zaman belli. intihar edip öldüğünde günah mı işlemiş olursun, yoksa sadece ölümün için bir sebep mi olur. ya da gök demenin tepesindesin atlardan öleceksin ölmeme ihtimalin yok ama atlamazsan yaşayacaksın. yine böyle bir örnek daha tıbbi olarak yaşımına son veriyorsun. bunlar intihar mıdır yoksa sebep mıdır? günahsa ne zaman günahtır. intihar edip öldüğünde mi yoksa ölmediğinde mi? intihar sadece süs değil midir? kaza geçirmek, kalp krizi geçirmek gibi? ben işin içinden çıkamıyorum.
  • 2
    rtmsix 4.5.2018 21:46
    ve yorum
  • 0
    dreamof_dawn 4.5.2018 22:00
    evet dinde intihar günah, kaderimiz yazılı, evet irademizle seçimler yaparak ilerliyoruz, yani açıkçası bu konuları hiç sevmiyorum.
    1
    elifsumertas 4.5.2018 22:02
    peki
  • 0
    horseman 4.5.2018 22:50
    kader ve kaza kavramlarını irdelemişsin çok derin bi mevzu 😃
    0
    elifsumertas 4.5.2018 22:54
    içinden çıkamıyorum diyorum sana 😂😂
  • 0
    ismailaysal 4.5.2018 22:56
    diycek birşey bulamadım 🤷‍♂️😂
    0
    elifsumertas 4.5.2018 22:59
    bende bulamıyorum
  • 0
    sirenacosta 4.5.2018 22:56
    dinin en karmaşık konularından biri olan kader ve kaza,ben de böyle şeyleri oldukça düşünüyorum
    1
    elifsumertas 4.5.2018 23:00
    çileden çıkıyorum açıklayamadıkça gerçekten
    1
    elifsumertas 4.5.2018 23:00
    çünkü anlamak istiyorum
  • 0
    sh0r7y 4.5.2018 23:06
    bu yüzden dinleri saçma buluyorum
  • 0
    ersals 4.5.2018 23:08
    kasıtlı olarak can almak her türlü yasak.
    ancak kendi yaşamını sonlandırmak en kötüsü.
    bunu yapma yönteminin önemi yok. ötenazi olsun trenin önüne atlamak vs. sonuç değişmiyor. bilinçli olarak yaşamına son verme.kaza ve hastalıklar dış etkenlere bağlı olduğu için konuyla ilgisi yok
    0
    elifsumertas 4.5.2018 23:12
    ama ölmek için azrailin verdiği bir sebep değil mi intiharla ölmek de?
    0
    ersals 4.5.2018 23:13
    hayır. sen istedin sebebi yaptın. azrail geldi.
    normal ölümde allah irade etti sebebi yarattı azrail geldi aldı.
    0
    elifsumertas 4.5.2018 23:15
    işte ben buraya anlam veremiyorum çok güzel anlatıyorsun evet ama anlamıyorum.
    0
    ersals 4.5.2018 23:16
    detaylı söylersen beraber anlamaya çalışabiliriz
    0
    elifsumertas 4.5.2018 23:18
    yani senin dediğin gibi intihar ettiğinde ben yapmış oluyorum azrail geliyor alıyor. allah irede veriyor azrail gelip alıyor. peki eğer ben o an intihar ediyorsam ve ölüyorsam bu da allah'ın verdiği iradeyle olmuyor mu?
    0
    ersals 4.5.2018 23:21
    aynen. allah herşeyi zaten biliyor
    sadece bu da değil herşey olup bitmiş durumda zaten.
    biz şahit oluyoruz olaylara ve seçim yapma irademiz var.
    ölüm tercihi sana ait olduğu sürece diğer faktörlerin önemi yok.
    kendi isteğinle ölmeyi seçip bunu uygulama sorun.

    yani allah in önceden intihar edeceğini bilmesi ve hatta bunu yaratması senin acından birşey değiştirmiyor. çünkü sen bilinçli olarak tercih ediyorsun. başkası zorlamıyor.
    0
    elifsumertas 4.5.2018 23:24
    aynı cevabı altta da verdim ama buraya da yazayım yani eğer yapmazsam farklı bir yolla olacak?
    0
    ersals 4.5.2018 23:25
    eğer intihar etmezsen ecel ile öleceksin. bu sınav sonu. vebal yok. kötü olan ölüm değil yaşam hakkını çöpe atmak
    0
    elifsumertas 4.5.2018 23:29
    net olarak anladım çok teşekkürler
    0
    ersals 4.5.2018 23:30
    bem teşekkür ederim. sevgiler
  • 0
    mataramasuko 4.5.2018 23:11
    fazla derin çıkamayız.
    0
    elifsumertas 4.5.2018 23:13
    ben çıkmadım buyrun hep birlikte batalım
  • 0
    zwixtrey 4.5.2018 23:15
    kaderde uçurumun kenarına girmek vardır aklindaki dusunceyle atlarsan, atlamak istersen günahtır, eğer istemsiz ise problem olmaz diye düşünüyorum, imtihan ve sabır doğru orantılıdır imtihan kadar sabır verilir kullanmak lazım, o tip yerlere gitmeye gerek yok, yanlız basiniza dogru bir yerde saatlerce, gunlerce bekleyin, düşünün kendinize gelirsiniz. denendi, onaylandı 👍
    0
    elifsumertas 4.5.2018 23:20
    çok düşündüm zaten ve hatta yaklaşık olarak bi 7 yıldır aklımda olan bir soru ama ne din hocaları ne imamlar buna cevap veremedi tek dedikleri şey allah bilir. körü körüne inanmak da caiz değil bilmeden etmeden bundan dolayı da bir bakıma bu soruya cevap arıyorum yıllardır.
    0
    zwixtrey 4.5.2018 23:31
    tabiki öyle, neden bunlar böyle bilmemiz gerek yoksa bir zaman sonra bunlar saçma gelir, hocalar derki bu sorular adamı dinden çıkartır sorma boşver sen ne dendiyse yap , onlardansa internetten öğrenmeniz daha iyi olur bende aynı yolu izledim (sorularlaislamiyet) güzel bir internet sayfası ne olursa ordan bakiyorum ayetlerle hadislerle güzel yorumlarla acikliyorlar, mesela internete kader nedir yazin site cikmazsa kader nedir sorularla islamiyet yazın , diğer sitelerde forum var herkesin kendi dusuncesi dogru olmayabiliyor, baska bi sitede kisa kisa cevaplar verilmiş, en iyi burası bilinmesi gerekn herşeyi öğrenirsiniz..
    0
    zwixtrey 4.5.2018 23:34
    aslında dinimi araştırmadan önce bende düşünüyordum herşey çok sacmaydi ama şimdi rahatım, her kötünün sonunda iyi vardır, herşeyi takmıyorum artık 😁
  • 0
    prof 4.5.2018 23:16
    gunah diye bisey yok rahat ol
  • 0
    justmerve 4.5.2018 23:16
    bu konular seçime bağlı aslında baktığında her şey senin seçimine bağlı hangi yönü seçersen kaderin o yönde şekilleniyor ama allah zaten hangi yolu seçiceğini biliyor yani kendini öldürdüğünde kendi iradenle yapmış oluyosun ve bunu düşünürken bilemiyosun eyleme geçince anlıyorsun,bir de şu var hadi diyelim intihara kalkıştın ama ölmedin böyle bir durumda var tabi ölmezsen de bi şansın daha var demektir diye düşünüyorum.
    0
    elifsumertas 4.5.2018 23:27
    yani tekrar mı intihar etmeliyiz bsbssnsn şaka yapıyorum güzel cevaplar aldım aklımdaki soru işaretlerinin çoğu cevaplandı
    3
    justmerve 4.5.2018 23:29
    ahahshah ölmeye değil yaşamaya şans demek istemiştim:) yardımcı olduysa ne mutlu bana.
  • 1
    kendinemuhendis 4.5.2018 23:19
    herkes gunah diyor, hristiyanlikta da gunah oldugu beyan edilmis. bende google da intihari arastirirken bu yaziyi gördum. yani bugun yarin intihar edecek biriyim bende. böyle konulari bende arastirmaktayim
    -1
    elifsumertas 4.5.2018 23:26
    etme etme ben denedim olmuyor
  • 1
    tersbalik 4.5.2018 23:20
    kader allah'ın olacakları bildiği için kayda geçirmiş olmasıdır. evet herkesin öleceği zaman kaderde yazılıdır, ecelin de gelse, hastalıktan da ölsen, intihar da etsen bu kaderi değiştirmez :)
  • 1
    hedap 4.5.2018 23:20
    bu soruların ortaya çıkmasının nedeni kaderin ne olduğunu bilmemenden kaynaklı.
    kaderin ne olduğunu iyice araştırır ve öğrenirsen zaten tüm cevapları kendi aklin ve mantığına cevaplayabilirsin.
    0
    elifsumertas 4.5.2018 23:25
    kader ve kazayı biliyorum zaten ama kafamı karıştırdı işte. çok düştüm ben bunun peşine zamanında
    1
    hedap 4.5.2018 23:33
    tam anlamıyla bildiğini düşünmüyorum çünkü yazının en başından ben böyle bir sonuç çıkardım.
    öleceğin zaman belli diyorsun mesela, dolayısıyla öleceğin zaman senin intihar etmeyi düşündüğün zaman olabilire getiriyorsun sonucu.
    hayır.
    kaderde beşeri ve ilahi unsuru vardır.
    ilahi kader değişmez, ama beşeri kader senin kendi kararlarınla müdahale edebileceğin alandır. sen kendi kararlarını verdikce her yeni bir karar verişinde sonucunda ilahı kader bulunan o yola girersin.
    o yolun sonucunda yaşayacağın bellidir, ama seçeceğin diğer yolun sonucunda yaşayacağın ilahi kader de bellidir.
    dolayısıyla sonuca varan yolda sorumluluk sendedir, sen sadece kendi sorumlulugunla seçtiğin yolun sonucunda ki ilahi kaderi yaşarsın.
    0
    elifsumertas 4.5.2018 23:38
    sorunun cevabını aldım ama sen sormak istediğim şeyi net anlamamışsın
  • 1
    ismailaysal 4.5.2018 23:20
    şimdi şöyle birşey var şöyle örnek göstersem olurmu acaba bilmiyorum ama bi sınıf düşün sınıfta öğrencilerin var mesela ali ders çalışmıyor o öğrencileri sınava soktuğunda alinin sınavdan kalacağını biliyosun ama yinede sınava sokuyosun öyle düşün birde kader var evet kaderimiz önceden yazılmış ama değiştirmek bizim elimizde allah cc biliyor bizim be yapacağımızı önceden yazılmış ama imtahan işte yinede kullarına o şansı vermiş doğru yola girme şansını düşündüm ama bu geldi aklıma açıklayıcı olmuşmudur bilmiyorum ama yinede yazmak istedim 😂
  • 1
    kahvelipuding 4.5.2018 23:21
    zamanında cebelleştiğim konudur. umarım sana bi katkım olur.
    öleceğimiz zaman bellidir. ama o zamana dek her an ölme ihtimalimiz var. yani intihar etmek. eğer intihar edersek bir seçim yapmış ve bize sunulandan daha azını almış oluruz. ve yetkiyi kötüye kullanmaktan günah işlenmiş olunur. şöyle ki tanrı seçeneklerin hepsini net görür ve seni seçtiklerinle yargılar.

    0
    elifsumertas 4.5.2018 23:22
    yani eğer bunu yapmasam da farklı bir yolla olacak?
    0
    kahvelipuding 4.5.2018 23:32
    hayır. ecel gelmeden ölmek istemek bir seçimdir. seçimlerinde özgürsün. ama seçtiğin şeyle yargılanırsın. yasaklanmış şeyi seçtiğin için işlemiş olursun. yani intihar etmesem de ölür müydük yok. ölmezdik. o sadece bizim seçimimiz.
  • 0
    kendinemuhendis 4.5.2018 23:23
    ben ısvecte yasiyorum, burada atheist görus cok oldugu icin, intihar yuzdesi de baya cok. sonucta böyle gunah vs gibi dusunceleri yok. psikiyatrik sorunlari olanlari konuya dahil etmiyorum
  • 2
    gecevakti 4.5.2018 23:28
    madem herşey yazılı herşey tanrı tarafından biliniyor ki intihar da yazılmış olması gerekiyor mantıklı bir cevap olması için. orn ben intihar ettim benim sonum intiharla bitecekti çünkü öyle yazıldı. aksini idda eden kaderle çelişir orantısız tanrı kavramını doğurur
    2
    justmerve 4.5.2018 23:32
    hayır intihar ettiğin için sonun öyle yazılmış olur yazıldığı için intihar etmezsin çünkü ortada yazılı bişey yok.
    0
    gecevakti 4.5.2018 23:33
    yani tanrı benim intihar edip ölüceğimi bilmiyordu ve başka bir son yazdı öyle mi?
    2
    justmerve 4.5.2018 23:37
    hayır tanrı zaten senin ne karar vericeğini biliyor ama seçimi sana bırakmış ne yöne gitmek istersen gidersin.sadece tanrı bunu sen seçmeden önce de biliyordu.'kadere yazılmış' cümlesi senin seçebileceğin durumlarda geçerli değil.intiharı sen seçebilirsin ama araba çarpmasını seçemezsin iste bu kader olur,ama intihar etmek kader olmaz.umarım anlatabildim.
    0
    gecevakti 4.5.2018 23:40
    benim ne karar vericeğimi bilen tanrının seçimi bana bırakması saçma değilmi
    2
    justmerve 4.5.2018 23:45
    asıl seçimler sana kalmazsa saçma olur, madem tanrı nasıl isterse o yöne gidiyoruz niye yaşıyoruz gibi sorular ortaya çıkar.
    0
    gecevakti 4.5.2018 23:47
    başka bir tartışma konusu
    2
    justmerve 4.5.2018 23:51
    evet ama konu zaten doğru olmadığından seni çıkmaza sürükler bu yüzden ben tanrı'nın seçim yapmamızda bizi özgür kıldığını düşünerek bu konuyu ortadan kaldırmış oluyorum.
    0
    gecevakti 4.5.2018 23:52
    saygı duyuyorum
    0
    ironstone23 6.5.2018 00:05
    değil
    0
    gecevakti 6.5.2018 00:06
    ?
    0
    ironstone23 6.5.2018 00:07
    tanrı seçimi sana bırakmasa bu seferde tanrı neden bana bu sonu hazirladi diyiceksin herkes kendisi yapar yazıldığı icin değil olacagi icn yazılır
    0
    siskoplayboy 5.5.2018 11:32
    tanrı sorgulanmaz üstte bir arkadaş demis ya peygamber kaderin 1. kısmını düşünmeyin diye bundan bizi men etmiş yani yukardaki diyi ben demiyom😂
    0
    elifsumertas 5.5.2018 11:40 ~ 11:40
    mezardaki kız yesin seni
    0
    siskoplayboy 5.5.2018 11:49
    yesin en azından karnı doyar jsjsj belkide açlıktan geziyo gece gece jsjs
    0
    elifsumertas 5.5.2018 11:50
    asdadfadaa
    1
    siskoplayboy 5.5.2018 11:51
    haklıyım 😎🤣
    0
    ironstone23 6.5.2018 00:04
    zaten yazılmış ama yazıldığı için yaşanmıyor ,yasanacak olacağı icin yazilmissence tanrı senin ne yapacağını bilmiyosa o zaman ne anlami war
  • 0
    gozmoz03 4.5.2018 23:43
    gunah amk
  • 4
    hayritas2021 4.5.2018 23:52
    şimdi şöyle oluyo iki irade var bi külli irade bide cüzi irade bu külli irade senin benim değiştiremeyeceğimiz şeylerden oluşuyo doğum ölüm anne baba seçimi gibi. cüzi iradede ise seçimini senin yapabildiğin olayları anlatır . kıyafetin rengi okulun işin eşin arkadaşın. bunlar tamamsa ikinci kısmı anlatıyom. olacak olanlar olmuş olanlar bunların her birisinin !bilinmesi! kader dir. onu kim bilir allah'u teala. olayların gerçekleşmesine kaza denir. yani olayların bilinmesi demek ona müdahil olmak demek değildir. allah bize cüzi irade vermiştir. bizde onu kullarak yaptıklarımızın sonuçlarına katlanırız veya mükafatlandırılız. meleklerden bizi ayıranda bu cüzi iradedir. yoksa bizim meleklerden ne farkımız olurdu. neyse lafı uzattım. yinede akında çok soru olur şeytandır vesvese verebilir onu nasıl aşacan daha çok okuyacan daha çok araştıracan sonra artık kendi kararını verecen inşallah .
    0
    elifsumertas 4.5.2018 23:54
    ben bu yazının sonunu hiç böyle tahmin etmemiştim jdjdd
    1
    hayritas2021 5.5.2018 00:07
    1-insanın kendi iradesiyle ilgili olan kısım.

    2-insanın iradesinin karışmadığı, onun irade ve kuvveti dışında meydana gelen hadiseler.

    çok uzatmak istemem çünkü
    peygamber efendimiz (s.a.v.)’in “kader hakkında konuşmayın, zira kader allah’ın sırrıdır. allah’ın sırrını açıklamaya kalkmayın!” hadisiyle bizi uğraşmaktan menettiği kader, insan iradesinin karışmadığı bu kısım kaderdir.

    yoksa kaderin birinci kısmı üzerinde düşünmek hem güzeldir hem de tefekküri bir ibadettir. akaid âlimleri de kaderin bu kısmına büyük mesai sarf etmişler ve eserler yazmışlardır.
  • 0
    kubranuroglu 5.5.2018 11:45
    ölüm zamanı bellidir senin tercihlerinle belirlenir yani senin tercihlerinle değişkenlik gösterir.sen kalkıp intihar eylemi gösterirsen ve ölürsen günah yani yaptığın eylem önemli.
  • 0
    kargaveceviz 5.5.2018 13:41
    bence dinin kendisini sorgulamayı denemelisin.
    0
    ironstone23 6.5.2018 00:03
    beyne gore degisiyor once beynini sorgula kardes
  • 0
    haselfss 5.5.2018 13:45
    bakış açısına göre değişir...
  • 0
    aemn 6.5.2018 00:08
    intihar yaşamla zıttır.
    din yaşamına konulan kurallardır.
    dinde intihar yasaktır.
    kaderinde ise ölmek kesinlikle vardır.
    ama intiharı düşünüyorsan zaten ölmüşsündür.
  • 0
    halitkurt 6.5.2018 01:25
    herkesin kaderi yazılmıştır ama her kader de değiştirilebilir, şöyle diyeyim intihar ettiğin zaman kaderini değiştirmiş olursun çünkü ölümü kendi iradenle seçiyorsun ve eğer intihar ölüm için bir sebep olsaydı allah bunu günah olarak sunmazdı değil mi?
  • 1
    sjense 6.5.2018 01:59
    intiharın dini boyutu olarak tanrının verdiği canı kendin aldığın için günah olması kısmını bir ölçüde anlayabiliyor ve saygı duyabiliyorum, fakat anlamadığım kısım şu, benim canımı ipsiz sapsız her hangi biri belkide sırf keyfi olarak aldığında problem olmuyor da, ben yaşadığım şeylerin acısına katlanmak istemediğimde veya sevdiğim insanlar olmadan daha fazla burada yapmak istemeyip kimseye zarar vermeden, organlarımıda bağışlayarak, sessiz sakin buradan göçüp gitmek istediğimde, istersem, neden bu günah yada kötü oluyor, bu şey gibi, şeye benzetiyorum bunu, sen oyuncaklarla oyna, ama benim verdiklerimle.. iyi de ben belki oyuncak sevmiyorum, belki oynamak istemiyorum, bu bence yanlış, tanrının adaleti ve kuralları sorgulanmaz belki, ama gün geçtikçe, ve hayat böyle şekillendikçe, düşünmeden duramıyor insan..
  • 0
    kiritoo 6.5.2018 02:15
    işin içinden çıkamıyorum diyen arkadaş basit bir örnekleme yapalım.diyelim ki yanarak öleceğim çok acılı bir ölüm değil mi elimde bir silah kendimi öldürebilirim sonuçta birazdan olucem yani arada bir saniye az yaşamanın bir zararı olmaz değil mi ? ama olaya dini boyuttan gerçekten alacak olursak seni yaratan sana canı veren seni yoktan var eden sana yanarak öl diyor son imtihanın dünyadaki sen onca engebeyi geçiyorsun onca zorluğa rağmen kulluğuna devam ediyorsun ama son imtihanda allah'a karşı geliyorsun ve hepsi boşa gidiyor intiharın mantığı dini boyutta tam olarak bu. yani durum ne kadar kötü olursa olsun başımıza gelene imtihandir deyip elhamdülillah demeliyiz. şer görünende mutlaka hayır vardır allah böyle olsun diyorsa öyle olsun yanarak boğularak veya daha kötü ölümler. allah bir şeyi vermiyorsa mutlaka daha iyisini vereceğindendir. yani size kolay bir ölüm vermiyorsa daha büyük mükâfatlar hak ettiğinizden olabilir zira allah kimseye kaldıracağından fazla yük yüklemez işin dini boyutu böyle diye düşünüyorum :)
  • 0
    sevde 7.5.2018 02:30
    . allah her mahluk için bir ecel tayin etmiştir ki, kimse bunu uzatıp kısaltamaz. bir katil, birisini öldürmekle onun takdir edilmiş hayatını kısaltmış olmuyor, o katil onu öldürmekten vazgeçmekle de maktulün ömrünü uzatmış olmuyor. sebep olsa da olmasa da allah her canlı için bir ecel tayin etmiştir ve hiçbir sebep bu tayini bozamaz. genel anlamda olan bu ecel kanunu cebriye mezhebini desteklemiyor. katilin elinden kurtulan bir maktul elbette ecel kapsamında olduğu için başka bir sebep tahtında ölecektir. yoksa kurtuldu diye ebedi yaşayacak değildir.



    cebriye mezhebi insan iradesini inkar ettiği için, cinayet fiilini tamamı ile kadere yüklüyor. insan irade etse de etmese de bu cinayeti işleyecekti diyor. bu yüzden sebep ortadan kalksa da, cinayet yine olacaktı deyip insanı cebire mahkum ediyor.

    mutezile mezhebi ise, insan iradesini tam yetkili ve muktedir gördüğü için sebep olmasa idi, cinayet de vuku bulmazdı diyerek kaderi inkar ediyor. yani her iki batıl mezhep de insanın bilmesinin mümkün olmadığı gaybi şeyler hakkında inançları doğrultusunda fikir yürütüyorlar.

    halbuki ehl-i sünnet ne kaderi ne de insan iradesini inkar etmiyor. bu gibi olaylar içinde hem kaderin hem de insan iradesinin bir hissesi vardır, diyor. sebebin olmadığı bir durumda insanın netice hakkında bir bilgi sahibi olamayacağını söyleyerek en makul fikri ortaya koyuyor.

    çünkü "ecel tektir, değişmez." hükmü umumi bir hükümdür, kaderin bilinmesi anlamına gelmez. kadere, yani allah’ın takdirine ancak olaylar vuku bulduktan sonra vakıf olabiliriz. diğer iki batıl mezhep ise kader vuku bulmadan, yani allah’ın takdiri gerçekleşmeden fikir yürütüyorlar.

    meselâ, bir çocuk müsebbeb, anne ve babası ise sebeptir. cenâb-ı hak o çocuğun yaratılmasını o anne ve babadan takdir etmiştir.

    işte cebriye, sebeple müsebbebe ayrı birer kader tevehhüm etmekte, yâni ebeveyn ile çocuğu ayrı ayrı nazara almaktadır. bunun neticesi olarak, dünyaya gelmiş bulunan bir çocuk için, madem ki, onun kaderi dünyaya gelmektir. ebeveyni olmasa da o çocuk dünyaya gelirdi, gibi hatâlı bir fikre sapmaktadır. mûtezile ise sebeplere tesir vererek, ebeveyni olmasaydı o çocuk dünyaya gelmezdi, gibi yine bâtıl bir fikir ileri sürmektedir.

    ehl-i sünnet âlimleri, kaderin sebeple müsebbebe bir baktığını ve sebeplerin yokluğu farzedildiğinde, müsebbeb için bir şey söylenemeyeceğini ifâde etmişlerdir. yâni, yukarıdaki misâl için, “eğer söz konusu ebeveyn olmasaydı çocuk dünyaya gelir miydi?” sorusuna ehl-i sünnet âlimlerinin cevabı, “ne olacağı bizce meçhûldür.” şeklindedir. zira, ortada bir vak’a vardır. söz konusu çocuk, o ebeveynden dünyaya gelmiştir. ebeveynin yokluğu farz edilince, çocuğun dünyaya gelip gelmeyeceğine nasıl hükmedilecektir? cenâb-ı hakk’ın o çocuğu bir başka ebeveynden dünyaya gönderip göndermeyeceği hakkında bir tahmin yürütülemez.

    diğer bir misâl: birisi erzurum’dan, diğeri istanbul’dan gelen iki kişinin ankara’da buluştuklarını farzediniz. bunlardan birisi, mûtezile görüşüne uygun olarak, “buraya gelmeseydik görüşemezdik.” diğeri ise cebriye görüşü istikametinde, “kaderde, görüşmemiz yazılmıştır. buraya gelmeseydik de görüşürdük.” dese, her iki ifâde de hatalı ve bâtıldır. ortada bir buluşma vardır ve bu hâdise daha meydana gelmeden, cenâb-ı hakk’ın malûmudur. o halde kader, söz konusu iki kişinin o mekân ve zamanda buluşmalarıdır. onların ankara’ya gitmemeleri farzedildiğinde, bir başka yerde buluşup buluşamayacakları hususunda hiçbir şey söylenemez.

    işte, bu iki misâl gibi, bir adamın ateş etmesiyle diğerinin ölmesi hâdisesinde de kader sebeple müsebbebe bir bakmaktadır. ortada bir öldürme hâdisesi vardır ve bu hâdise daha meydana gelmeden cenâb-ı hak tarafından bilinmektedir. dolayısıyla, kader, “birinin ateş etmesiyle diğerinin ölmesi” şeklindedir. adamın ateş etmediği farz edilince, mevcut hâdisenin bir tarafı, yâni sebep yönü, yok kabul edilmektedir. bu durumda karşı taraf hakkında hiçbir şey söylenemez.

    öldürme olayında katilin kabahati cenâb-ı hakk’ın yasakladığı öldürme fiiline teşebbüs etmesi ve ölüme sebep olmasıdır. bu teşebbüs de insanın iradesinden çıktığı için, mesuliyet tamamen insana aittir. dolayısı ile "kader bu cinayeti bana cebren takdir etmiş, benim kabahatim nedir?" diyemeyiz.
  • derin düşünce

    eleştirel bir fikrin varsa, yeni bir teori ürettiysen, kayda değer planların varsa, insanlara bir gerçeği göstermek istiyorsan veya düşünceni akım haline getirip kendine yeni nökerler kazanmak istiyorsan, derin düşünce bölümü emrine amade.