17

allah kâinatı neden yarattı? #3

varlık yaratılmamıştı ve allah’tan başka hiçbir şey yoktu. (bk. buhârî, megâzî, 67) yüce allah, zatının tanınmasını ve bilinmesini istedi. isim ve sıfatlarının tecellisi olarak kâinatı yarattı. bir hadis-i kutside yüce allah: “ben gizli bir hazine idim, bilinmek ve tanınmak istedim mahlûkatı yarattım.” (acluni, ıı, 132) buyurmuşlardır. yani yüce allah kâinatı kendisini tanıtmak için yaratmıştır. yaratılışın gayesi ve amacı yaratıcıyı tanımaktır. allah insanı da kendisini iman ile tanıması ve ibadet ile itaat etmesi için yaratmıştır.

allah kendisini gizlemiş ve eserlerini ortaya çıkarmıştır. çünkü eser ustasını daha iyi tanıtır. amaç gizli hazinelerini ortaya çıkarmak ve o vasıta ile zatını tanıtmak olunca eserini izhar edip kendini gizlemek daha mükemmel bir şekilde zatın tanıtılmasını netice verir. allah’ın hazineleri ise isimlerinde gizlidir. çünkü mükemmel benzersiz gizli bir cemal kendi güzelliklerini aynada görmek ve güzelliğinin derecelerini şuurlu ve kendine âşık olanların gözleri ile de görünmek ve bilinmek ister. bu da kendisinin isim ve sıfatlarını görerek eserlerini bilen, anlayan ve öven, takdir edenlerin varlığını gerektirir. yüce allah da kâinatı yaratarak kendi hazinelerini ortaya çıkardı. insanı yaratarak bu eserlerin sahibi, yaratıcısını bilmek ve iman ile tanımak, ibadet ile itaat etmeyi gerekli kıldı. insanın yaratılış amacı allah’a iman olunca insan iman etmekle bu amacı gerçekleştirmiş olur. insanın affedilmez günahı da allah’a şirk koşmak olacaktır. işte bundan dolayı yüce allah “şirki allah’a karşı yapılmış en büyük iftira kabul etmiş, allah şirki affetmez, bunun dışında her günahı affeder.” (nisa suresi, 4/48, 116) buyurmuştur.
  • 0
    roxic7 27 gün önce
    "yüce allah, zatının tanınmasını ve bilinmesini istedi"

    işte beni dinden koparan nokta burası. kusursuz bir varlık neden insani bir biçimde bir şeyleri ister, arzular? bu sınavın tek açıklamasının "istemek" olması beni tatmin etmiyor.
    0
    sevde 27 gün önce
    “ben gizli bir hazine idim; bilinmek istedim, mahlukatı yarattım.” (acluni, keşfü'l-hafa, ıı/132)
    bu insanlara göre, allah’ın bir çok emir ve yasaklarını dolayısıyla -haşa- bir gösteriş, bir tahakküm gibi algılamaları olabilir
    örneğin,

    "ben cinleri ve insanları yalnız beni tanıyıp kulluk etsinler diye yarattım."(zariyat, 51/56)
    mealindeki ayetten de bu söz konusu olabilir. “allah herkesi kendine kul-köle yapmış... bu bir zorlamadır, bundan bir gösteriş kokuyor...” diyebilirler. bu tür anlayışlar, allah’ı gerçek anlamda tanımamış kimselerin düştüğü hatalardır.

    acaba, bir insanın kendini diğer bazı insanlara tanıtması, bir padişahın halkına kendini tanıtması, ne zamandan beri bir gösteriş olarak algılanmaya başlamıştır?

    kâinatın yaratılışında, âdeta sonsuz / sayısız olan varlıkların nizam ve intizamında görülen sayısız hikmetler, gözetilen sayısız gayeler, yüce yaratıcının takip ettiği veya binler maksadının olduğunu göstermektedir. bu amaçların başında, hiç şüphesiz allah’ın kendini tanıtması gelir. çünkü, insan her an bir gezegenin yurdu olan yerküresine çarpmasından korkan, bir virüsün bulaşmasından endişe eden, en küçük bir mikroba fiilen mağlup olan bir varlık olarak yaratılmıştır. böyle bir varlık, âciz, güçsüz, zayıf olduğu gibi, muhtaç olduğu hiçbir şeyi yaratamayan, bir sivrisineğin bir kanadını bile yoktan var etmekten çok uzak olan, diğer yandan bir çiçeği istediği gibi, bir baharı da isteyen, bir baharı arzu ettiği gibi, ölümden sonra haşir baharını da aşk derecesinde arzulayan, hayalleri, emelleri ebede kadar uzanan zavallı-perişan bir mahluk, bütün kâinatın yegâne sultanı olan rabbini tanımazsa, bütün ihtiyaçlarını yerine getirebilen kudrete sahip olan kendi malikini bilmezse, bütün dünyanın sultanı dahi olsa kaç para eder.

    demek ki, insanoğlu için, allah’ı tanımaktan daha önemli bir mesele yoktur. kaldı ki, allah’ın tanınmadığı bir yerde, allah’a nasıl kulluk edilebilir, nasıl imtihan açılabilir, nasıl imtihanın cennet gibi bir mükâfatı, cehennem gibi bir mücazatı olabilir?

    ayrıca, bunu söyleyenler şunu bilsinler ki gösteriş, bir kimsenin kendi kıymetinden daha fazla bir değer kazanmaya yönelik yapılan bir şovdur. gösteriş, başkasının, kendi hakkında –asıl değerinden daha fazla- bir değer, daha güzel bir kıymet atfetmesini sağlamaya yönelik bir gösteridir. yine gösteriş, başkasından -ücret, maaş gibi, makam, mevki gibi- bir menfaat sağlamaya yönelik yapmacık bir harekettir. allah’ın bu gibi pespaye tavırlardan sonsuz münezzeh ve uzak olduğunu düşünmeyen bir kimsenin o’nu tanıdığından söz edilebilir mi?

    özetle, allah’ın kendini tanıtması, onun bize olan ihtiyacından değil, bizim ona olan ihtiyacımızdan kaynaklanmış ve o da sonsuz rahmetiyle bu fıtrî ihtiyacımızı yerine getirmek için kendini bize tanıtmıştır. çünkü aynı zamanda imtihan sırrı ile de efendimiz gibi parlak ruhlar ortaya çıkmış ve sonunda kendi sonsuz cennet güzelliklerine, daha da önemlisi kendi cemaline bizi davet etmektedir. hiç bir insan bunları istemem diyemez herhalde..
    0
    sevde 27 gün önce
    video bunu dinlerken sorunlarınızın cevaplarına denk geldim tavsiye edebilirim radyo programı olduğu için de boş vaktinizde küçük bi işinizi yaparken dinleyebilirsiniz
    1
    piiuv 26 gün önce
    eğer yüce allah sana kendisini tanıtmasaydı sen allahın yüce ve kusursuz olduğunu nasıl bilecektin ?
    -2
    roxic7 26 gün önce
    ayni mantikla gidecek olursak; eger zeus sana kendini tanitmasaydi onun simsek tanrisi oldugunu nasil bilecektin?
    0
    piiuv 26 gün önce
    işte sorun : "mantık" ! eğer tek sorun zeussa ben sana zeusun batıl allahın (svt) ise hak olduğunu kanıtlarım ama akıl ve mantık istemedikten sonra hep inkar edecek birşey bulacaksın :) aynen peygamberimizin (sav) ayı ikiye bölmesi gibi bu mucizeye şahit olanlar onun (sav) peygamber olduğunu ve ayında ikiye ayrıldığına şahit olmuşlardı ama akıl ve mantıkla hareket ettikleri için kaybettiler ama sen gel kaybetme :)
    -1
    roxic7 26 gün önce
    bana direkt bağnaz ateist damgası yapıştırman canımı sıktı açıkçası. şu an kesin olarak bir düşünceyi benimsemiş değilim, ama her neyse. bana allah'ın hak olduğunu nasıl kanıtlayacaksın? anlatır mısın merak ettim. hatta istersen mesaj at oradan konuşalım.
  • 0
    666o999 27 gün önce
    sadece bu kısmı buraya koymak saptırabilir. altını sağlam ayet ya da hadislerle dolgulamak lazım. (saptırmak bizim işimiz... ezelden beri)
  • 0
    shavk 26 gün önce
    arkadaşlar sürprizi bozmak hoşuma gitmiyor ama; yaratmadı zaten
  • 0
    shavk 24 gün önce
    sevde, neyden utandın da sildin yorumları hdvdusbs bu hareketin yüzünden eksiyi bastım ha
    0
    sevde 23 gün önce
    utanmak ne alaka silmek istedim ve sildim
  • 0
    ceyoled 24 gün önce
    bu konular derin konular sonra konuşalım mı
    0
    sevde 23 gün önce
    ölüm gelip bulmadan konuşmak çözmek gerek ne kadar zamanımız var bilmiyoruz

  • din

    Dinlerle ilgili herhangi bir konuda paylaşım yapabilirsiniz.

    5 takipçi

  • abone ol

  • moderatörler

    roxic7

  • inanç ile bağlantısı olmayan konularla bu bölümü meşgul etmeyin.