4
din yoruma açık mıdır değil midir?

(Daha önce böyle bir başlık açıldı mı emin değilim lakin ben bulamadım, açıldıysa kusura bakmayın)

Günümüzde, dini yorumların sayısı ve çeşitliliği git gide artmakta. Kitapta A yazanı, kimisi B olarak yorumlarken diğeri C olarak yorumlayabiliyor. Tabii meallerin farklılıkları da ayrı bir konu. İnsanlar genellikle ufak tefek ayrıntılarda ayrılığa düşse de, ana hatlarda dahi ayrılığa düşenler var. Durum böyle olunca bazı kafa karışıklıkları vuku bulabiliyor, özellikle arayış dönemlerindeki genç nesillerde. Soruyu şimdiye kadar kendimce ulaştığım sonuç ile cevaplayacak olursam; bence din yorumlamaya açık değil. Kitapta yazan ana hatlar üzerine yorum yapılamaz, doğru olabilecek akla ve mantığa uyan hadislerle desteklenebilir. İnsanlara dini yumuşak öğretin fikrine katılmaktayım ancak dinin yumuşak olduğu fikrine karşıyım. Dinin kuralları, doğru ve yanlış kadar sert ve keskin bana kalırsa. Meallerden, açıklamalar ve yorumlamalardan pek hazetmiyorum, herhangi bir insana herhangi bir açıklamayı önerebilecek bilgi birikimim olmasa da, bana en doğru gelen, kitapların ana dillerinin öğrenilip o şekilde okunması. Ve şu yazım üzerine geri kafalı katı bir insan gibi görünmek istemiyorum efenim, şu başlığı atarken sizlerin de fikirlerini öğrenip farklı bakış açıları kazanmak en büyük amacım. Her neyse...

  • 2
    juchi 9 ay önce
    Günümüzde gördüğüm fikir ayrılıkları benim tarafsız bakmama sebep oldu. Tarafsız olarak bakınca şunu fark ettim ki her fikirde doğru bir kısım var. Ben de bunlardan birisini seçmek yerine Kur'an-ı Kerim'deki edindiğim bilgilerin üstüne sağlam hadislerle eklemeler yaparak, hiçbir şeyi riske etmeden sadece kesin doğru bildiklerimi değil, birazcık bile doğru olma ihtimali olan bütün haramdan vb şeylerden kaçınarak dinimi yaşıyorum. Umarım anlatmak istediğimi anlatabilmişimdir.
    0
    serharrrd 9 ay önce
    Yorumlardan alakasız, Kuran + Hadis şeklinde anladım bilmem doğru mu? Peki sence hadislerden hangileri güvenilir hangileri değil? Bize güvenilir hadistir denilen hadisler kesin güvenilir mi? Günlük yaşam üzerinden uydurulabilecek çokca şey var zira.
    1
    juchi 9 ay önce
    Belli başlı hadis kitapları var. Ve bunların ne kadar doğru olduğunu şöyle anlatayım. Bu kitapları yazanlar hadisin olduüunu söyleyen kişinin bütün hayatını araştırıyorlar. Aylarca yolları aşıp söyleyen kişiyi görüyorlar. Çevresinde soruşturuyorlar. Bu hadisin olduğunu öne süren kişinin hayatında eğer ufak bir sahtekarlık/yalan bile varsa bu kişinin söylediği hadisi kitaplarına yazmıyorlar. İşte bu hadis kitapları gerçekten güvenilir oluyor. Benim için önemli olan içimin rahatlığı. Eğer yanlışsa bile inanmayıp onu uygulamama riskine girmiyorum. Tabiki her gördüğüme inanmıyorum ama direk kafamdan da silmiyorum.
  • 1
    unnamed 9 ay önce
    Daha dan sonrasını okumadım ama açıktır. Zira inanıyorsanız mezhepler bu şekilde ortaya çıkmıştır
  • 4
    oxygen 9 ay önce
    din yoruma açıktır. çünkü kuran her kuralı tek tek ince ayrıntısına kadar anlatacak olsaydı 600 sayfa değil 6milyon sayfa olurdu. ayrıca "onda kuran ahlakı var" denilen peygamberimiz de onu doğru yaşayarak bizlere örnek olmuştur. her durum vuku bulmamış bulsa da kayıt altına alınmamış olabilir. bazı insanlar bazı şeyleri görmüş yakalamış diğerlerinden habersiz olmuş olabilir. hadisler bu yönden yardımcı olacaktır bizlere. mezhepler de bu şekilde oluşagelmiştir. mezheplere bakınca aslında islam dininin sınırları belli olan ama dar olmayan geniş sınırları içerisinde olduğunu, mezheplerin aslında bu geniş olan sınırları küçültüp daha az kafa karışıklığını önlemeye çalıştığı göreceksiniz. ayrıca şunu da göreceksiniz ki islamda asıl olan kurallar değil, Yaradan'ın rızasını gözetmektir. zaten işte o zaman kuralların sizin sevginizin büyüklüğü olduğunu hissedeceksiniz. Allah onu hissedebilmeyi nasip etsin bize inşallah.
  • 4
    sadurra 9 ay önce
    Din yoruma açıktır. Çünkü kur'anın aslında ''apaçık'' olmasının yanında ciddi mana da şiirsel bir dili vardır. Bir örnek vereyim. Ayın ikiye bölünmesi olayı. Kur'an da peygamber ayı ikiye böldü diye bir ayet yok. Ne var? ''Kıyamet anı yaklaştı, ay ikiye yarıldı.'' Bu ayete baktığında peygamberin ayı ikiye böldüğünü anlamazsın mantıklı olarak. ''dı'' geçmiş zaman olduğu halde kıyametin yaklaşacağı zaman ayın ikiye bölüneceğini anlarsın. Şiirsel dilden kastım bu. Ayetin devamında ise ''onlar mucizeler görseler de inanmazlar'' diyor. Yani mantıklı olarak kıyamet yaklaşınca ay ikiye yarıldığında onlar bu mucizeye bile inanmayacaklar ve gafil gafil hayatlarına devam edecekler manasını çıkarıyorum ben. Ama ''peygamberin ayı ikiye bölmesi'' diye bir hikaye var, bu hikayeyi ikinci ayetle birleştirince ne oldu? Cuk oturdu. Yani sonuçta peygamber hayattayken bile kıyamet anı yaklaşmıştı ve her geçen gün yaklaşmaya devam ediyor, o zaman bu ayet o yüzden var dersin. Sonuç? Sığır gibi kaldın. Sen mantıklı olanı seçtin ve ilk ihtimal üzerine devam ettin. Televizyonda bir hoca çıktı dedi ki ''alayınız kafirsiniz sizi sikeyim ne demek peygamber ayı ikiye bölmedi?'' Sende hoca diye hürmeten ona inandın ve mantık gitti. İşte hoca diye hürmeten mantığını kaybettiğin anda ''din yoruma kapalı'' hale gelir. Açık olması bir zarar değildir. Ki düşünmeyi sürekli vurgulayan kur'an, kur'an hakkında düşünmemeyi, yoruma kapalı hale bürünmeyi tasvip etmez diye düşünüyorum. Bu bir ayrıntı örneğiydi. Dediğin gibi temel kurallar hakkında yoruma kapalı olması da doğru değil. Çünkü kur'anın ilk sayfasını açınca ''merhaba ben temel kurallar'' diye bir sayfa yok. Temel kuralları belirleyenler var. Senin yoruma kapalı dediğin şeyler mezhep alimlerinin veya bir grup alimin belirlediği kurallar aslında. Değiştirilmediğine inanılan bir din kitabı varsa o kitabı birilerinin belirlediği şekilde değil de mantıklı ve yoruma açık bir şekilde okumak daha doğru geliyor bana. Gerçi kur'an peygamber öldükten iki yıl sonra kitap haline getiriliyor. Ama o konuya hiç girmiyorum. Öyle yani.
  • 1
    tokcanavar 9 ay önce
    Herkes yorumlayamaz kafasına göre sonra ateist olup çıkıyonuz başımıza
  • 1
    eski46lik 9 ay önce
    Yani ana hatlarıyla dinler zaten aynıdır. Atıyorum öldürmeyeceksin , atıyorum zina yapmayacaksın. Bunların neyini yorumlamaya gerek vardır ki? İnsanlık için kötü olacak şeyleri Allah her gönderdiği dinde yasaklamıştır. Onun harici bizde olan şeyler var misal. Denizden çıkan şeyler yenir mi? E haklı olarak bunu yorumluyosun. Adam japonya da yaşıyo ya da endnezya da deniz olmasa aç kalacak bundan dolayı yenilir deniyo. Ya da ben Türkiye de istediğim şeylere kolayca ulaşabiliyorum bu yüzden bazı kısıtlamlar oluyo deniz yiyecekleriyle alakalı.

    Ana hatları dinimizin ve genel olarak dinlerin yoruma açık değildir. Kötü her yer de kötüdür çünkü. Ama diğer insanın yaşamını idame ettirebilmesi için bazı yorumlamalara ihtiyaç duyular.

    Dipnot: Günümüzde ki yandan yemiş ilahiyatçıların ya da din adamlarının yorumlamaları değil imamı azam, imam rabbani gibi büyük din alimlerinin yorumlarından bahsediyorum.
    0
    serharrrd 9 ay önce
    İşte günümüzdeki ilahiyetçı ve din adamlarından bahsediyordum ben zaten. Yani bi din adamı çıkıp bir şey söylediğinde yüzlerce insan onu takip edebiliyor ki bu durum iyice saçma bi noktaya vardı artık.
    1
    eski46lik 9 ay önce
    yok kardeşim yok. onlara açık falan değil kardeşim onlar anca dini suistimal eden insanlar. günümüzde ki insanların , bilgisizliği , ilgisizliği bu tarz adamların sivrilip oturmasına neden oluyor.
  • 1
    kagankazim 9 ay önce
    Din dogma bir kavramdır fakat bunu yorumlayıp hayatımızda uygulamak önemlidir. Yorumlama derken eleştiriyi kastetmiyorum burdaki yorumlama birazdaha kendine uyarlama olarak düşünülebilir yani sonuç olarak din yorumlanabilir
    0
    serharrrd 9 ay önce
    Buna katılmıyorum. Bilmem doğru anladım mı insanın dini kendine göre uyarlamasından bahsediyorsun sanırım da, bence insan iradesi bu uyarlamanın ucunu kaçırabilecek zayıflıkta.
  • 1
    cozbrozza 9 ay önce
    Din değil ama Din Anlayışı yoruma açıktır.Ama ne yazıkki özellikle muhafazakar kesim olmak üzere çoğu insan Din ile Din anlayışının farkını idrak edemiyor. Bence Din dogmatiklikten kurtarılmalıdır ki dinin gerçek amacı anlaşılsın ve dünyaya Darusselam inşa edilebilsin.
    1
    serharrrd 9 ay önce
    Ciddi anlamda güzel bir noktaya değinmişsin bu şekilde düşünmemiştim önceden.
  • 1
    grandspecial 9 ay önce
    Din yoruma açıktır ama çarpıtılmadığı sürece.Bana kalırsa en mantıklısı başkalarının açıklamalarındansa istenilen dinin kutsal kitabının vs. okunmasıdır.
    0
    serharrrd 9 ay önce
    Evet ben de bundan bahsediyordum kesinlikle. Günümüzde çokca çarpıtılıyor malesef.
  • 1
    siporti 9 ay önce
    açık tabi bi kere din insana yollanmıyor mu insanda da çılgın bir merak ve gizemleri aralama tutkusu var , üzerine düşünmeden araştırıp iyice öğrenmeden yapılcak bir şeyden insanın tat almayacağını da en iyi onun yaratıcısı bilir. Dini yollayan da yaratıcı olduğuna göre sonuna kadar üzerinde düşünülür tartışılır bir olgu olarak dini yaratacaktır ki insana yaraşır bir aktivite olsun.
    0
    serharrrd 9 ay önce
    insanda merak ve gizem aralama tutkusu olduğu gibi fitne/fesat kötülük kapasitesi de var. insan zihnine bırakılmayacak derecede bir değere sahip de olabilir yani yaratıcı katında belki de. insan zihnine derken yorumlama açısından diyorum.
  • 2
    pilavnohut 9 ay önce
    dinin farklı yorumlanmasıyla farklı mezhepler ortaya çıkıyor. amacından sapmayacak şekilde yorumlanabileceğini düşünüyorum
    0
    serharrrd 9 ay önce
    ancak mezheplerin içinde de fikir ayrılıkları olabiliyor. keza kişisel yorumlamaların da kötü sonuçlara neden olabileceğini görebiliriz bence.
    1
    pilavnohut 9 ay önce
    dindar olmayan biri ancak kişisel yorum yapabilir diye düşünüyorum ki bu kötü sonuç ihtimalini ortadan kaldırır. mezheplerin içinde fikir ayrılıklarına gelirsek de hiçbir fikre körü körüne inanmanın doğru olacağını, bir insan tarafından yapılabileceğini düşünmüyorum. sadece kendimize yakın olan mezhebi seçeriz. körü körüne inanmayız
  • 3
    halicarnas 9 ay önce
    şu metal küp ağırmıdır yoksa değilmidir? cevap:kaldırabilcek kadar spor yapan biri için hafif ve hayatın ana konusu olmaktan uzak bir nesnedir, tüm gün yatıp güçlü olmayı hayal eden biri için ise gerçekten ağırdır.benim bunu yazdığım paralel evrende;yoruma açık olan şeyler hafif,kapalı olanlar ise ağır maddeleri temsil etmektedir ve spor'dan kastım ise bilgi birikim kültür ve eğitimdir.yazdığım şey hoşunuza gittiyse eğer,anladığınız için ben teşekkür ederim.sevmeyenlere gelince haklısın abi boşboş konuşuyorum işte.
  • 3
    cengizhan 9 ay önce
    bizim milletimiz arapçayı sadece arapça okuma kısmını öğrenip arapçanın türkçe çevirisi diyince elif lam lim gibi cevaplar verdiği sürece kuranı ne doğru dürüst okuyabilir ne de anlayabilir diyorum ve bitiriyorum
  • 2
    karamsaryazar 9 ay önce
    kişiden kişiye göre kesinlikle bu soru çok uçuk cevaplarla ortaya çıkar ancak bana göre hayatımızı verdiğimiz bir olayı sorgulamak yorum yapmak en büyük hakkımız. din eğer varsa allah vs kavramlar varsa ki olduğuna inanıyorum bize irade verildi. kendi seçimlerimizi yapma hakkımız verildi. bu boşuna verilmedi.
    1
    serharrrd 9 ay önce
    orası öyle tabii de bunu her zaman sana uyuyorsa inanırsın uymuyorsa inanmazsın diye yorumladım ben. bana uymuyor mesela inanmıyorum. yani bence yaratıcı irade verdiyse, ortaya koyduğu kesinleri evirip çevirip kendimize uygun hale getirmemiz için değil de. ortaya koyduğu kesinlere ve kendisine inanıp inanmamamız üzere vermiş de olabilir.
  • 1
    atsizata 9 ay önce
    din adı üstünde dogmatiktir. belirli kuralları vardır ve bu çerçevede uyulması, yapılması gereken şeyler vardır. bence yorumlanamaz.

    peşin edit: yobaz, gerici veya dindar değilim.
  • 1
    soulreaverll 9 ay önce
    din yoruma acık fln degil kimse k.b din dogmatik bir yapıdadır bu yüzden sorgulamaktan ziyade inanırsın.emirleri kesindir sorgulama yapılmaz.bunlardan ziyade türk halkının bilimsel gercekliklere kayması gerekmektedir diye uzar gider ...

  • 1
    buraq 9 ay önce
    islamda birçok mezhep vardır ki farklı kaynaklarda farklı yorumlar olması bundan kaynaklanır. önce kuran sonra peygamberin hadisleri sonrada imam hanefi'nin görüşlerini esas alman gerekiyor. (tabi hanefi mezhebindeysen) günümüzde tarikatlar para odaklı hizmet verdikleri için onlara danışma sağlıklı cevap alamazsın. güvendiğin bir imama veya diyanete sorabilirsin sorularını.
  • 0
    nanichirgelair 9 ay önce
    yoruma açık değildir sonuçtq bir dogmadır.


  • karışık

    Karışık

    23 takipçi

  • abone ol

  • moderatörler

    gaddarus

    oxygen
    tombalaci
    kaygusuzyazar
    ilteris
  • bölüm kuralları

    - bölümü takip etmeyi unutmayınız..

    aklınıza bölüm ismi gelmediyse bu bölüme ekleyebilirsiniz..

    ekleyeceğiniz bölümü bulamadıysanız bu bölüme ekleyebilirsiniz..

    bölüm seçmek istemeden koymak istiyorsanız bu bölüme ekleyebilirsiniz..

    başlık fark etmez istediğiniz başlıkta açabilirsiniz..

    - reklam yapmak yasaktır..

popi yükleniyor...

popi yükleniyor...

pupu yükleniyor...

pupu yükleniyor...

tepe yükleniyor...

tepe yükleniyor...